چکیده:
مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی دانشجویان و با روش
همبستگی انجام گرفته است وجامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که
حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 873 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب و
با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به بررسی موضوع مورد تحقیق پرداخته شده و میزان پایایی آن با
استفاده ازضریب آلفایکرونباخ محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان دادکه رابطه بین میزان استفاده از اینترنت
و انزوای اجتماعی معنادار، مثبت ومستقیم بوده وهمچنین میزان استفاده ازاینترنت وعضویت درشبکه های
اجتماعی نیز با ابعاد انزوای اجتماعی )احساس یاس، عجز و احساس تنهایی( رابطه مثبت و مستقیم دارد.
Internet changes daily life. It also, changes global and local boundaries and it
is for the creation of new channels for communication and interaction and also,
it makes possible to make any additional tasks as a network. This research
examined the relationship between internet use and social isolation of students.
The statistical population was the students of Islamic Azad university of Tabriz,
and the sample size was 378 students using Cochran formula. The research
method is stratified proportional random sampling; and the data selected using a
questionnaire. The results show that the relationship between the use of internet
and social isolation is significant. Also there is a relationship between the rate
of internet use and the membership in social networks with the dimensions of
social isolation namely feeling of despair, helplessness, and loneliness.
خلاصه ماشینی:
"اما سوال این است که آیا بین استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی دانشجویان رابطهای وجود دارد؟ ولمن در مقاله «سوال اجتماعی» برای نظم بخشیدن به اختلاف نظرهای فوق گونهشناسی جدیدی ارائه میکند.
تحقیق در دو مرحله صورت گرفته و در مرحله اول دادهها، مطالعه در پی نمونهگیری خوشهای تصادفی مرکب از 227 دانشآموزان دختر دبیرستانی (115 کاربر و 112 کاربر اینترنتی) بدست آمده نشان داده که بین گروه کاربران و غیرکاربران در سه متغیر افسردگی، انزوای اجتماعی و ارتباطات خانوادگی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
این مطالعه با روش و مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بوده و در آن از 118 نفر از مشتریان کافی نتهای مجاز شهر اصفهان پرداخته است و در آن از تست افسردگی یک و تست محقق ساخته انزوای اجتماعی برای ارزیابی افسردگی و انزوای اجتماعی استفاده شده است ویافتهها حاکی از وجود رابطه مثبت بین افسردگی و انزوای اجتماعی با مدت زمان معمول استفاده از اینترنت در کاربران نوجوان و جوان است.
جدول شماره (6): نتایج همبستگی پیرسون بین استفاده ازاینترنت وانزوای اجتماعی نتیجه آزمون سطح معنیداری ضریب همبستگی فرضیه یکم رد فرضیه صفر 029/0 112/0 استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی با توجه به جدول فوق، ضریب همبستگی محاسبه شده برابر با 112/.
بنابراین میتوان نتیجه گرفتکه استفاده از اینترنت با انزوای اجتماعی دانشجویان رابطه معنیداری دارد و این رابطه مستقیم و مثبت است.
و این رابطه مثبت و مستقیم بوده و همچنین میزان استفاده از اینترنت و عضویت در شبکههای اجتماعی نیز با ابعاد انزوای اجتماعی یعنی احساس عجز و یاس و احساس تنهایی رابطه وجود دارد.
در واقع هر چه قدر استفاده از اینترنت بیشتر شود انزوای اجتماعی و احساس یاس و عجز و احساس تنهایی افزایش مییابد که این بر تعاملات و مراودات آنها تاثیر فراوانی دارد."