چکیده:
موفقیت سازمان در تحقق اهداف مدیریت محیط اجتماعی مؤثر، مسئله این بررسی بوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهرهوری، مدیریت محیط اجتماعی سازمان است، به عبارتی تعیین آن برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت رضایت و انگیزه اجتماعی سازمانی هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای خدماتی شهر تبریز بوده که با توجه به محدودیتهایی با انتخاب پنج نمونه از این سازمانها جهت جمعآوری اطلاعات، عوامل کلیدی محیط اجتماعی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اعمال اصول مدیریت محیط اجتماعی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که میتواند به ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان با محوریت رضایت و انگیزه اجتماعی سازمانی کارکنان تأثیرگذار باشد، مشخص شد.
Success in achieving the goals of the social environment management which is the key factor in increasing productivity is the problem of this study. In other words, the main purpose of this study is to determine the social environment management of organization to improve the staff performance based on satisfaction and organizational social motivations. Statistical population of the study has been managers, specialists and workers of service organizations of Tabriz city. Because of some limitations, only five organizations were selected for data collection. According to the results, applying principles of social environment management for each organization on the base of activity type that can improve the performance of managers, specialists and workers based on satisfaction and organizational social motivation of workers is determined.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره (1): حجم نمونه رده شغلی مدیران کارشناسان کارکنان تعداد نمونه 62 98 64 بخش سازمانی درصد کل تجربه (درصد) تحصیلات(درصد) درصد کل تجربه (درصد) تحصیلات(درصد) درصد کل تجربه (درصد) تحصیلات(درصد) کمتراز5 سال بیشتراز5 سال کمتر ازدیپلم بیشتراز دیپلم کمتراز5 سال بیشتراز5 سال کمتر ازدیپلم بیشتراز دیپلم کمتراز5 سال بیشتراز5 سال کمتر ازدیپلم بیشتراز دیپلم اداری 9 10 22 14 11 12 15 8 15 10 13 18 9 8 19 مالی 13 8 17 15 15 14 19 6 16 9 18 26 14 14 5 مشتریان 15 14 11 21 19 15 13 34 22 14 22 21 15 15 28 فنی یا مهندسی 22 17 14 17 5 6 15 14 14 15 25 11 26 15 22 بازرگانی 18 26 6 10 6 13 10 12 24 32 14 8 14 29 17 تولیدی و عملیاتی 23 25 30 23 44 40 28 26 9 20 8 16 22 19 9 جمع 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 روش این بررسی نیز بدین صورت بودهکه درجلساتی ابتدا ویژگیهای اصول مدیریت محیط اجتماعی سازمانی شامل قانون، رفاه، شغل، زندگی، روابط، عدالت، مسئولیتپذیری و ترفیع به طور کامل تشریح میشد تا نتایج بدست آمده پس ازچالشهای مباحثهای وحضوری ازسطح اطمینان بالاتری برخوردار باشد که بتوان به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد.
به عبارتی برای ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت رضایت و انگیزه اجتماعی سازمانی کارکنان پیشنهاد میشود که: 1) در سازمانهای با نوع خدمات درمانی به ترتیب اولویت اصول رفاه، شغل، ترفیع، مسئولیتپذیری، روابط، زندگی و عدالت، قانون اعمال شود."