چکیده:
امروزه اکثر صاحبنظران براین عقیدهاند که تفکر انتقادی زمینه ایجاد مهارت فهم و ارزیابی دانش جدید را برای فراگیران فراهم میکند، و برای تصمیمگیریهای کاری، مدیریت، قضاوت بالینی، موفقیت حرفهای و مشارکت اثربخش فرد در فعالیتهای جامعه، حیاتی است. با عنایت به کاربردی بودن عملکرد فارغالتحصیلان رشتههای توانبخشی، این مطالعه با بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انجام میشود. روش این پژوهش از نوع همبستگی، در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیکه با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 221 نفر وارد مطالعه شدند، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی اجرا شد. در تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی، آزمون تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتههای تحلیل واریانس یکطرفه نشان دادکه بین میانگین نمره دانشجویان رشتههای مورد بررسی از لحاظ نمره کل مهارتهای تفکر انتقادی و هر یک از خرده مقیاسهای آن تفاوت آماری معنیداری وجود ندارد. بین نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان سه مقطع تحصیلی مختلف تفاوت آماری معنیداری به دست آمد. بین مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان (و خرده مقیاسهای آن)؛ با هر یک از متغیرهای سن، جنسیت و محل سکونت رابطه معنیداری به دست نیامد. در حالی که بین سطح تحصیلات و وضعیت تأهل با مهارتهای تفکر انتقادی رابطه معنیداری وجود داشت. نتایج حاکی از آن است که نمره کل مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در سطح متوسط تا خوب و از لحاظ خرده مقیاسهای آن در سطح متوسط به پایین قرار دارند، به عبارتی دیگر، دانشجویان ازلحاظ تفکر انتقادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، بنابراین بازنگری مطلوب برنامههای درسی و برگزاری کارگاههای مرتبط با آموزش تفکر انتقادی برای دانشجویان در حل این چالش میتواند، پیشنهادی مؤثر باشد.
Today, most experts believe that critical thinking provides understanding and knowledge assessment for learners, and it is vital for working decision makings, clinical judgment, professional success and effective participation in community activities. Regarding the practicality of the rehabilitation graduates functions; this study was conducted to study critical thinking skills in students of University of Welfare and Rehabilitation Sciences. The research method is correlation, and 221 students were selected by using multi-stage random sampling and critical thinking test was given. For data analysis of the descriptive tests, the Independent T-test, r Pearson Reliability and One-way ANOVA were used. The results of ANOVA showed that there is no significant difference between the mean score of students ' critical thinking skills in terms of the total score and each of the subscales, (F=.698; p=0.594). There is a significant difference in the total score of critical thinking among students of different academic levels, (F=4.87; p=0.009). Also, there is no significant difference between mean of critical thinking (and its subscales) of the students and each of the variables of age, sex and location. The relationship between educational level and marital status and critical thinking skills is significant (p=0.01).
The students' total score of critical thinking is in moderate to good, and in terms of their subscales is in lower moderate. In other words, students' critical thinking is not in good condition so appropriate revision of curricula and teaching critical thinking workshops can be effective for students in solving this challenge.
خلاصه ماشینی:
"با در نظر گرفتن یافتههای پژوهشهای موجود، با توجه به اهمیت موضوع و همچنین بررسی در منابع در دسترس سابقه سنجش این مهارت در دانشجویان توانبخشی در کشور ما یافت نشد، بر آن شدیم تا در این مطالعه به تعیین میزان موجود مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان توانبخشی که در 5 رشته تحصیلی (مددکاری اجتماعی، گفتار درمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و ارتوپدی فنی) که در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل میباشند، بپردازیم، و وجود رابطه معنیدار بین تفکر انتقادی و هر یک از متغیرهای جمعیتشناختی مقطع تحصیلی، جنسیت و رشته تحصیلی را مورد آزمون قرار دهد.
نتایج آزمون T دونمونه مستقل نشان داد که از لحاظ نمره کل مهارتهای تفکر انتقادی و کلیه خرده مقیاسها به جزء خرده مقیاس تفکر استقرایی (044/0=sig) تفاوت آماری معنیداری بین دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد (05/0<sig)، (جدول شماره 5).
جدول شماره (6): نتایج آزمون t جهت مقایسه میانگین نمرات مهارتهای تفکر انتقادی و هر یک از خرده مقیاسهای آن در بین دانشجویان متأهل و مجرد آزمون برابری میانگینها آزمون همگنی واریانسها میانگین تعداد جنسیت متغیر sig T sig F 05/0 94/1 048/0 97/3 23/19 188 مجرد مهارتهای تفکر انتقادی 37/22 30 متأهل 05/0 96/1 151/0 07/2 97/2 188 مجرد تفکر تحلیلی 6/3 30 متأهل 033/0 14/2 085/0 99/2 77/3 188 مجرد تفکر ارزشیابی 67/4 30 متأهل 85/0 189/0 193/0 7/1 52/3 188 مجرد تفکر استنباطی 6/3 30 متأهل 049/0 9/1 125/0 36/2 38/5 188 مجرد تفکر قیاسی 24/6 30 متأهل 134/0 5/1 636/0 225/0 58/3 188 مجرد تفکر استقرایی 27/4 30 متأهل - بین نمره کل مهارتهای تفکر انتقادی (و هر یک از زیر مجموعههای آن) و سن در بین دانشجویان نمونه مورد بررسی رابطه آماری وجود دارد."