چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی رابطه دینداری و هویت ملی و با روش پیمایشی انجام شده است. نمونه پژوهش را تعداد 598 نفر از نوجوانان شهرهای بانه و قروه تشکیل می دهند که داده های آن از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. سنجش میزان دینداری افراد براساس مدل چند بعدی گلاک و استارک صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشانگر آن است که بین متغیرهای ابعاد مختلف دینداری و میزان کل دینداری، با نگرش نسبت به هویت ملی و ابعاد مختلف آن رابطه معنی داری وجود دارد، و متغیرهای مستقل این تحقیق در مجموع می تواند حدود 41 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نماید. درضمن متغیرهای دینداری و ابعاد مختلف آن با نگرش نسبت به هویت ملی رابطه معکوس داشته اند، یعنی هرچه به میزان دینداری افراد درابعاد مختلف افزوده می گردد، نگرش ایشان به هویت ملی منفی تر می شود.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 5-آزمون رابطه بین ابعاد چهارگانه دینداری و هویت ملی (کل)برحسب نوع مذهب سطح معناداری T Beta انحراف معیار B نوع مذهب متغیر های مستقل متغیر وابسته 349/0 939/0- 083/0- 182/0 171/0- شیعه بعد اعتقادی دینداری هویت ملی (کل) 005/0 841/2 181/0 175/0 496/0 سنی 025/0 253/2 220/0 283/0 638/0 شیعه بعد تجربی دینداری 292/0 055/1- 068/0- 211/0 223/0- سنی 002/0 153/3- 262/0- 143/0 450/0- شیعه بعد مناسکی دینداری 001/0 471/3- 226/0- 117/0 406/0- سنی 000/0 559/4- 380/0- 153/0 695/0- شیعه بعد پیامدی دینداری 265/0 117/1- 074/0- 127/0 141/0- سنی شیعه: 000/0=Sig 164/51= F 505/0=Adj. R2 515/0=R2 717/0 =R سنی :000/0=Sig 163/15=F 124/0= Adj. R2133/0= R2 365/0 =R پس از اینکه رابطه بین ابعاد مختلف دینداری با هویت ملی در جداول پیشین بررسی شد، برای درک بهتر و روشنتر از تأثیر میزان دینداری بر هویت ملی در این فرضیه دینداری کل به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است.
جدول 6-آزمون رابطه بین دینداری و هویت ملی برحسب نوع مذهب سطح معناداری F Beta B انحراف معیار Adj. R2 R2 R بعد دینداری کل 000/0 747/177 345/0- 243/0- 033/0 117/0 119/0 345/0 سنی هویت ملی 000/0 814/53 690/0- 422/0- 032/0 473/0 476/0 690/0 شیعه 000/0 23/121 41/0- 27/0- 25/0 16/0 16/0 41/0 کل پس از اینکه رابطه بین ابعاد مختلف دینداری با هویت ملی در جداول پیشین بررسی شد، برای درک بهتر و روشنتر از تاثیر میزان دینداری بر هویت ملی در این فرضیه دینداری کل به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است."