چکیده:
در پژوهش حاضر کارآفرینی در صنایع غذایی استان آذربایجانشرقی و ارتباط عوامل فردی (شخصیتی)، و سازمانی با آن، با هدف ارائه مدل کارآفرینی طی اردیبهشت ماه 92 لغایت آذرماه 1392 مطالعه گردید. در این تحقیق میزان رابطه بین متغیرهای ویژگیهای فردی(شخصی)، و سازمانی با کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته و فرضیههای تحقیق در همین راستا تنظیم شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی بوده، از نظر نوع هدف تحقیق، کاربردی میباشد و از روش پیمایشی جهت گردآوری دادهها استفاده گردیده است. کارکنان صنایع غذایی استان آذربایجانشرقی جامعه آماری این مطالعه می باشد و نمونه آماری طبق جدول مورگان و کرجسی به تعداد 260 نفر انتخاب گردید. انتخاب افراد پرسش شونده بصورت تعمدی، طبقهای و سهمیهای صورت گرفت، و جهت سنجش ویژگی های فردی (شخصیتی) و سازمانی پرسشنامه 95 سؤالی مبتنی بر طیف لیکرت تهیه و تدوین شد، که با استفاده از آزمون تی تست و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجة تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها بین هر یک از متغیرهای ویژگیهای فردی(شخصی)، و سازمانی با کارآفرینی رابطه معنیداری بدست آمده همچنین در اثر همزمان بین ویژگیهای یاد شده و کارآفرینی، رابطه معنیداری به دست آمد. مشخص شد که ویژگیهای شخصیتی به تنهایی قادر است 64/59 درصد تغییرات کارآفرینی را تبیین نماید. ویژگیهای فردی مؤثر بر کارآفرینی در صنایع غذایی به ترتیب از زیاد به کم؛ ریسکپذیری، نوآوری و پیش قدم بودن میباشد. همچنین ویژگیهای سازمانی موثر بر کارآفرینی به ترتیب از زیاد به کم؛ سیستم پاداش، در دسترس بودن منابع، ساختار و ارتباطات، حمایت مدیریت و استراتژی کارآفرینانه میباشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره(2): آزمون کولموگروف–اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرها میانگین انحراف معیار آماره z کولموگروف–اسمیرنوف سطح معنیداری ریسک پذیری 5382/3 68933/0 062/1 209/0 نوع آوری 3529/3 58196/0 934/0 348/0 پیشقدم بودن 1346/3 48500/0 310/1 086/0 حمایت مدیریت 2503/3 47532/0 047/1 223/0 در دسترس بودن منابع 6085/3 60244/0 061/1 210/0 استراتژی کارآفرینانه 2546/3 53699/0 038/1 231/0 سیستم پاداش 6315/3 61141/0 250/1 100/0 ساختار و ارتباطات 3615/3 59792/0 204/1 110/0 - Kolmogorov–Smirnov سوال 1: آیا ویژگیهای فردی بر کارآفرینی در صنایع غذایی مؤثر هستند؟ برای آزمون این سوال از آزمون t یک نمونهای استفاده شده است.
جدول شماره(3): آزمون t یک نمونهای ویژگیهای فردی آماره t درجه آزادی سطح معنیداری اختلاف میانگین بازه اطمینان 95% حد پایین حد بالا ریسک پذیری 589/12 259 000/0 53817/0 4540/0 6223/0 نوع آوری 778/9 259 000/0 35288/0 2818/0 4240/0 پیش قدم بودن 476/4 259 000/0 13464/0 0754/0 1939/0 سوال 2: آیا ویژگیهای سازمانی بر کارآفرینی در صنایع غذایی موثر هستند؟ برای آزمون این سوال از آزمون t یک نمونهای استفاده شده است.
جدول شماره(4): آزمون t یک نمونهای ویژگیهای سازمانی آماره t درجه آزادی سطح معنیداری اختلاف میانگین بازه اطمینان 95% حد پایین حد پایین حمایت مدیریت 493/8 259 000/0 25035/0 1923/0 3084/0 در دسترس بودن منابع 286/16 259 000/0 60846/0 5349/0 6820/0 استراتژی کارآفرینانه 646/7 259 000/0 25462/0 1890/0 3202/0 سیستم پاداش 655/16 259 000/0 63154/0 5669/0 7062/0 ساختار و ارتباطات 750/9 259 000/0 36154/0 2885/0 4346/0 سوال 3: آیا بین ویژگیهای فردی موثر بر کارآفرینی در صنایع غذایی تفاوت معنیداری وجود دارد؟ برای آزمون این سوال از آزمون فریدمن استفاده شده است."