Skip to main content
فهرست مقالات

روانشناسی انتقاد

نویسنده:

(6 صفحه - از 32 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : انتقاد، منتقد، مخاطب، روانشناسی انتقاد، پیشرفت، انسان، تبحر، فرد، بیان، شکل

خلاصه ماشینی:

"مثلا یک بنا نمی‌تواند از یک نویسنده انتقاد کند و یک نویسنده نیز نمی‌تواند از یک بنا انتقاد کند و باید منتقد در آن زمینه تخصص و تیحر دانسته باشد و اگر بایستی جو و محیطی که‌ مخاطب انتقاد در آن قرار دارد را نیز در نظر گرفت و گرنه با اولین انتقاد،مثل آنکه جرقه‌ای‌ به خرمن زده باشیم آن را آتش‌زده و برضد خودمان‌ شورانده‌ایم. زیرا منتقد که تمام شرایط را داراست حال می‌خواهد یک انتقاد علمی نماید یا یک‌ انتقاد شخصی را انجام دهد،می‌خواهد یک تحول و دگرگونی در فرد ایجادکند و از او عیوبی را حذف کند و باید این خلاء و سرگردانی را جیران کرده چیز دیگری را جایگزین آن نماید پس برای پیشرفت فرد باید علم را ملاک انتقاد خود قرار دهیم و نباید از شخص نقطه ضعف‌ بگیریم بلکه بایستی به او نقطه قوت بدهیم. که این هم طبق شرایط بیان شده بایستی اجرا گردد یعنی، منتقد عیوب را نداشته باشد و خود نیز تبحر و مهارت‌ کافی داشته باشد. باید در بیان انتقاد صراحت باشد زیرا که عدم آن باعث‌ پیچیدگی و مخفی شدن اصل مطلب می‌گردد و مخاطب آن‌ را حمل بر مسائل دیگری می‌گذارد و اصلا خط مطلب‌ منحرف شده و حالت کینه‌توزی و غیبت به خود می‌گیرد. اگر مخاطب فردی باشد راست‌اندیش- عاقل-حقیقت‌جو و واقع‌بین،طبیعتا از شنیدن انتقاد خوشحال شده و با نشاط آن را می‌پذیرد و باید مخاطب‌ آن اندازه پیش برود که خودش از خود انتقاد کند و به آن‌ مرحله خودشکوفائی عقلی و روحی رسیده باشد تا پذیرش انتقاد از دیگران هم مشکلی نداشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.