چکیده:
سازمان ها امروزه با سرعت شدید جهانی شدن بازارها روبرو هستند. افزایش سرعت و انعطاف پذیری جهت افزایش مزیت رقابتی در شرایط فعلی ضروری است. همچنین افزایش همکاری با تامین کنندگان، مشتریان و رقبا بسیار حائز اهمیت است. جو رقابتی شدید جهانی شدن، سازمان ها را ملزم می کند که دیدگاه های مختلف مدیریتی را جهت موفقیت به کار گیرند. در سال های گذشته پژوهشگران و نظریه پردازان زیادی تلاش کردند تا ضرورت تفکر جهانی را برای مدیران جهانی تعریف کنند. زیرا جهان در راستای این فشارها و پیچیدگی ها به یک بازار جهانی تبدیل شده است که این موضوع دارا بودن دید و تفکر جهانی برای مدیران را به امری حیاتی مبدل کرده است. در این پژوهش تلاش شده است که به مروری کلی بر مفاهیم تفکر جهانی و مدل های آن و همچنین وضعیت تفکر جهانی در ایران پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
مفهوم محیط تجاری، امروزه با تغییرات در تجارت، تکنولوژی، سیاست و فاکتورهای فرهنگی تغییر کرده است که عمده این تغییرات به جهانی شدن نسبت داده میشود، فرآیندی که در طی آن مرزهای ملی ناپدپد میشود.
به این دلیل که تجارت از حالت محیط داخلی به جهانی تغییر جهت داده است، رهبران و مدیران باید به دنبال راههایی جهت تعریف مجدد استراتژیها و جهت دهی سازمان خود به سمت جهان پیچیده باشند.
یک ادغامکننده میتواند از دانش و مهارت خود جهت رهبری اثر بخش سازمانی استفاده کند و با گرفتن اطلاعات کافی درباره جهان و استفاده از این اطلاعات به طور تجربی، تفکر جهانی خود را گسترش میدهد.
مهارت برای تفکر جهانی مهارت، توانایی جهت استفاده از دانش در فعالیتها عنوان میشود.
مدیران باید دانش کافی درباره فرهنگهای مختلف داشته و سپس با استفاده از مهارتهای مدیریتی خود بدانند که چگونه این فرهنگها را در سطح جهانی مدیریت کنند تا اثر بخشتر شوند.
مدل چهاربخشی تفکر جهانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که مشخص است این مدل از چهار بخش تشکیل شده است که عبارتند از: 1) طرحواره محیط 2) طرحواره سازمان 3) طرحواره فرهنگ 4) طرحواره فرد 1-2-3.
نمونهای دیگر از تفکر جهانی رهبران شرکتهای جهانی، مثالی از شرکت Whirlpool میباشد که یک شرکت تولیدکننده لوازم منزل میباشد، این شرکت با توجه به فلسفه تفکر جهانی که در نظر گرفتن فرهنگهای افراد سایر ملل و ویژگیهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها است، اقدام به تولید محصولات متفاوت در کشورهای متفاوت کرده است.