چکیده:
مصر یکی از کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه، به عنوان یکی از بازارهای هدف صادرات غیرنفتی در راستای دست یابی به اهداف برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 20 ساله قلمداد می شود. در این مقاله به شناخت پتانسیل صادراتی ایران با مصر و ارائه دورنمای توسعه آن از طریق مدل پتانسیل صادراتی دو جانبه در سطح گروه کالایی بر اساس کدهای شش رقمی طبقه بندی نظام هماهنگ در طی سالهای1382 الی 1389پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که ایران از ظرفیت مبادلاتی خوبی با کشور مصر برخوردار بوده ولی به واسطه روابط سیاسی پر فراز و نشیب میان دو کشور نتوانسته از ظرفیت بالقوه صادراتی خود در عمل استفاده نماید. برقراری روابط دوجانبه، منطقه ای می تواند به تقویت تعامل اقتصادی با کشور مصر و افزایش تجارت با آن کشور کمک نماید
خلاصه ماشینی:
/ مأخذ: گمرک جمهوری اسلامی ایران نمودار 1- روند ارزش صادرات به مصر طی سالهای 89-1381 (هزار دلار)از آنجا که لازم است جهت برقراری روابط میان ایران و مصر کالاهایی که صادر و وارد شده است؛ نیز مورد بررسی قرار گرفته و تنوع صادراتی آن شناخته شود، لذا در این بخش به بررسی عمدهترین اقلام صادراتی ایران به مصر در طی سالهای 1382 تا 1389 پرداخته شده است.
با توجه به سالهای مورد بررسی همانطور که مشاهده میشود اقلامی که در سال 1382 جزء اقلام عمده صادراتی بوده است در طی سالهای مختلف تغییر پیدا کرده و بهنوعی میتوان گفت تنوع صادراتی بسیاری ایران در صادرات به مصر داشته است، بهگونهای که حتی در سال 1385 کالایی را بهنام کاتد صادر کرده که بیش از نیمی از صادرات ایران به مصر را تشکیل میدهد و در طی سالهای دیگر نیز این کالا روند بسیار نزولی داشته است؛ ولی نکته مهم این است، آیا در عین تنوع صادراتی بالا از ماندگاری نیز برخوردار بوده است؟ با توجه به بررسیهای انجام شده ملاحظه میشود کالاهای اسید سولفوریک، کشمش، پسته، متانول، اشیای شیشهای و سرامیک، وسایل نقلیه و اجزا و قطعات آن، مواد شیمیایی و گازهای آن، کالاهایی میباشند که در طی سالهای مورد بررسی بالاترین ماندگاری را در میان اقلام صادراتی داشتهاند و در مقابل کالاهایی مانند میگو، سنگ مرمر، اکلیل بنزین، موتورهای پیستونی، گوجه فرنگی، سیب تازه و زغال سنگ کالاهایی هستند که از ماندگاری بالایی برخوردار نبودهاند، این مطلب نشان میدهد ایران با وجود آنکه از تنوع صادراتی خوبی برخوردار بوده ولی در ماندگاری کالاهایی که صادر نموده است موفق نبوده و این از مشکلات تجاری ایران میباشد.
Christian Helmers and Jean- Michel Pasteels, Assessing Bilateral Trade Potential at the Commodity Level: An Operational Approach, Market Analysis Section (MAS), International Trade Centre UNCTAD/WTO, Switzerland, 2006.