چکیده:
هدف از پژوهش بررسی و شناسایی عوامل موثر برحضور شرکت های تولیدی و خدماتی در نمایشگاه های بین المللی تهران از دیدگاه مدیران وکارشناسان غرفه ها است. دلیل انتخاب این محیط،اهمیت نمایشگاه ها به عنوان موثرترین ابزارهای بازاریابی در دنیای امروز تجارت است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن در برگیرنده یک نمونه 90 نفری از دو گروه 30 و 60 نفری است که به ترتیب از کارشناسان و مدیران غرفه های شرکت های تولیدی وخدماتی خارجی و داخلی حاضر در نمایشگاه بین المللی و تخصصی صنعت در مهرماه 1391 تهران می باشد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل40 سوال بود که پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ برای دو گروه شرکت ها به ترتیب برابر با 93/0 و 87/0 حاصل گردید. روش آماری نیز استفاده از آزمون t تک متغیره و آزمون کولموگروف – اسمیرنف و آزمون فریدمن (کای- دو) می باشد و البته از آمار توصیفی نیز استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که متغیرهای اهداف شرکت کنندگان، عوامل محیطی، معیارهای انتخاب نمایشگاه از سوی شرکت ها، آمیخته بازاریابی، حمایت ها و ابزارهای تشویقی دولت همگی در سطح نسبتا مناسبی بر حضور شرکت ها در نمایشگاه تاثیر دارند. از این رو متغیرهای نامبرده شده از عوامل موثر برحضور شرکت های تولیدی و خدماتی در نمایشگاه های بین المللی تهران است.
خلاصه ماشینی:
com نمایشگاه / شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران / نمایشگاهای تخصصی بینالمللی / اهداف شرکتکنندگان / معیارهای انتخاب نمایشگاه / حمایتهای دولتی / آمیخته بازاریابی / عوامل محیطی چکیده هدف از پژوهش بررسی و شناسایی عوامل موثر برحضور شرکتهای تولیدی و خدماتی در نمایشگاههای بینالمللی تهران از دیدگاه مدیران وکارشناسان غرفهها است.
روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن در برگیرنده یک نمونه 90 نفری از دو گروه 30 و 60 نفری است که به ترتیب از کارشناسان و مدیران غرفههای شرکتهای تولیدی وخدماتی خارجی و داخلی حاضر در نمایشگاه بینالمللی و تخصصی صنعت در مهرماه 1391 تهران میباشد.
یافتههای حاصل از آزمون t تک نمونهای نشان داد که در هر دو گروه جامعه آماری فرض صفر با اطمینان 95 درصد رد شده است لذا از دیدگاه مدیران غرفهها وکارشناسان، تأثیرات عوامل محیطی، برحضور شرکتهای تولیدی وخدماتی در نمایشگاههای بینالمللی تهران تأثیر دارد.
یافتههای حاصل از آزمون t تک نمونهای نشان داد که درهردو گروه جامعه آماری فرض صفر با اطمینان 95 درصد رد شده است، لذا ازدیدگاه مدیران غرفهها وکارشناسان، معیارهای انتخاب نمایشگاه، بر حضور شرکتهای تولیدی و خدماتی در نمایشگاههای بینالمللی تهران تأثیر دارد.
یافتههای حاصل از آزمون t تک نمونهای نشان داد که درهردو گروه جامعه آماری فرض صفر با اطمینان 95 درصد رد شده است لذا از دیدگاه مدیران غرفهها وکارشناسان، آمیخته بازاریابی مناسب، بر حضور شرکتهای تولیدی وخدماتی در نمایشگاههای بینالمللی تهران تأثیر دارد.