چکیده:
امروزه بازاریابان با شناسایی نیازهای بالقوه مصرف کنندگان، گونه ای از بازاریابی به نام بازاریابی سبز را بنا نهادند که یکی از مهمترین مقوله های آن که در بازاریابی عصر حاضر به سازمان ها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار کمک می کند، برندسازی سبز است. در واقع، یکی از ضروریات موفقیت در کسب و کار رقابتی عصر حاضر، شناسایی عواملی است که بر ارزش ویژه برند سبز موثر هستند. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز می باشد. جامعه آماری این پژوهش، تمامی خریداران محصولات و لوازم خانگی الکترونیکی در سطح شهر رشت را در بر می گیرد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد و به منظور تحلیل داده ها و همچنین آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. پژوهش حاضر از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. نتایج حاصل از پژوهش گویای این امر است که رضایت سبز، وفاداری سبز، اعتماد سبز و تمایل به برند سبز عوامل تاثیرگذار بر ارزش ویژه برند سبز به شمار می روند. به علاوه، رضایت سبز تاثیر مثبتی بر وفاداری سبز و تمایل به برند سبز دارد اما تاثیر آن بر اعتماد سبز تایید نشد. همچنین اعتماد سبز، تمایل به برند سبز و رضایت سبز نیز بر وفاداری سبز تاثیر مثبت داشتند و در نهایت نیز، تاثیر مثبتی از جانب وفاداری سبز بر ارزش ویژه برند سبز یافت شد.
خلاصه ماشینی:
در نتیجه مسائلی چون پویایی و شدت رقابت، افزایش نگرانیها و آگاهیهای مصرفکنندگان نسبت به محیطزیست و همچنین مقررات دولتی سبب گشت که سازمانهای تجاری توجه ویژهای به مواردی چون سلامت جسمانی و روانی مصرفکنندگان و پاکیزگی محیط نشان دهند [5] و این مسئله در تمام ابعاد سازمانها رخنه یافت و بازاریابی را نیز تحت تاثیر قرار داد که در نهایت منجر به پیدایش مفهوم جدیدی در ادبیات بازاریابی تحت عنوان بازاریابی سبز گردید [7].
بنابراین شناسایی عواملی که بر ارزش ویژه برند سبز مؤثر هستند و در نظر گرفتن این عوامل هنگام برندسازی سبز، یکی از ضروریات موفقیت در کسب و کار رقابتی معاصر است.
چارچوب نظری پژوهش برای انجام تحقیقات علمی و نظام مند، چارچوبی علمی و نظری مورد نیاز است که در این تحقیق برای بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز، از مدل ارائه شده توسط کانگ و هور (2012) استفاده شده است [15].
4. روش تحقیق این پژوهش از نظر طرح تحقیق از نوع توصیفی است و از آنجا که هدف آن دستیابی به رابطه بین متغیرهایی است که در یک مدل چند متغیره بر ارزش ویژه برند سبز تاثیر میگذارند، از نوع همبستگی است و چون دادههای مورد نظر از طریق نمونهگیری از جامعه برای بررسی توزیع ویژگیهای جامعه آماری انجام میشود، از شاخه پیمایشی (زمینه یابی) میباشد.
"Green Marketing: The case of Greece in certified and sustainable managed timber products", EuroMed Journal of Business, 5/2, pp.