Skip to main content
فهرست مقالات

سکوت در ارتباطات

سخنران:

مترجم:

(6 صفحه - از 14 تا 19)

خلاصه ماشینی:

"وی افزود:علیرغم این‌که در روند تاریخی این جوامع‌ سکوت را برای رعایا تشویق می‌کردند،در دوران‌ تجددیافته دستگاه دولتی بعلت امکانات وسیعی که‌ یافته بود از این سه ابزار سکوت،شایعه و دروغ با تعبیر دیگری استفاده می‌کردند که اگر این دو نکته‌ اوضاع اجتماعی که در آن محیطهای اجتماعی کنش‌ دارند،نکته اول در جوامع غربی صنعتی شده که در آن‌ به میزانی که سطح آگاهی اجتماعی و سطح آموزش بالا می‌رود گیرنده پیام ترجیح میدهد یابنده پیام باشد تا گیرنده پیام و وسایل الکترونیکی تشویق می‌کند که‌ گیرنده پیام ترجیح دهد آن پیامی که می‌خواهد بشنود و اوضاع جدید کشورهای نظیر آسیای مرکزی که در آنها به‌عنوان گیرنده پیام و احتمالا تولیدکننده تلویحی‌ پیام می‌باشد شایعه،دروغ و سکوت از ابزارهای‌ ارتباطی هستند تا نقش فرستنده پیام را محدود کنند یعنی نقش فرستنده‌ای که رسما نقش آن تولید پیام به‌ عنوان عامل فعال است با سه ابزار دروغ،شایعه و سکوت که این نقش را در آن خدشه وارد کنند که اگر این‌دو را در کنار هم بگذاریم و بخواهیم در سطح‌ نظری جایگاه روابط عمومی را امروزه در دنیا تجسم‌ کنیم به نظر می‌آید که روابط عمومی کلان،روابط عمومی که ابزارهای وسیع را به کار می‌برند کاربردشان‌ در جوامعی که انتخاب وجود دارد افول میکند یعنی به‌ میزانی که در جوامع انتخاب منبع خبری است در آن‌ جوامع کاربرد ابزاری که می‌خواهد پیام را محدود، فشرده و یک خطی کند،کاربرد کمتری دارد و کنترل از راه دور تلویزیون بهترین نمونه کاربرد آن است آن هم‌ آگهی‌های تجاری در شبکه‌های تلویزیونی کشورهایی‌ که تعدد شبکه دارند به محض این‌که یک کانال تبلیغ‌ شروع می‌شود بیننده در آن‌لحظه از کانال دیگر و برنامه دیگری استفاده میکند و اصولا نتیجه‌گیری‌ کرده‌اند که بهتر است بجای این‌که شرکت کوکاکولا به‌ طور مستقیم کالایش را تبلیغ کند به تولیدکنندگان فیلم‌ توصیه شده که در حین فیلم کالایش را تبلیغ کند و از این طریق بیشتر در گیرنده پیام تأثیر اجتماعی‌ می‌گذارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.