Skip to main content
فهرست مقالات

انتخابات، ارتباطات و روابط عمومی

سخنران:

(5 صفحه - از 24 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : انتخابات، سیاسی، ارتباطات و روابط‌عمومی، رسانه‌ها، حزب، رأی، تلویزیون، مبارزات انتخاباتی، طول مبارزات انتخاباتی، روزنامه‌ها

خلاصه ماشینی: "حالت سوم وقتی که اعتبار رسانه‌ها به‌عنوان منبع پیام‌ بالا باشد،تأثیر مبارزات انتخاباتی در طول یکی،دو هفته بیشتر خواهد بود،در کشور ما آماری در این‌مورد وجود ندارد ولی در مورد کشورهای دیگر بررسی‌های‌ انجام‌شده نشانگر آن است که میزان اعتماد مردم‌ نسبت به رسانه‌ها به‌خصوص تلویزیون بسیار بالا است که در ادامه این بحث به آن اشاره خواهد شد. دکتر افخمی آنگاه به مقررات حاکم بر انتخابات به‌ عنوان عامل دیگر مؤثر در کاهش یا افزایش میزان‌ مشارکت سیاسی رأی‌دهندگان اشاره کرد و گفت:نکته‌ اول اجباری بوده در بعضی از کشورها شرکت در انتخابات اجباری است. وی سپس با ذکر اهمیت نقش تلویزیون در فرآیند ارتباطی در مبارزات انتخاباتی به میزان استفاده از رسانه‌ها به‌عنوان منابع کسب اطلاعات سیاسی در چهار کشور اروپایی طی دهه 1970 اشاره کرد که به‌ شرح زیر است: کشور\تلویزیون مطبوعات‌\رادیو؟؟؟وسایل ارتباطی انگلستان‌\42%\25%\5%\28% بلژیک‌\41%\22%\6%\30% آلمان‌\56%\26%\8%\10% فرانسه‌\49%\18%\1%\23% باتوجه به این جدول ملاحظه می‌شود که تلویزیون در دهه 1970 مهمترین رسانه بوده،سپس مطبوعات و ردیف سوم رادیو و پس از آن سایر ابزار ارتباطی قرار دارند. سخنران در تشریح این ویژگی به 3 مدل حاکم بر رسانه‌ها به‌خصوص تلویزیون در کشورهای مختلف‌ اشاره کرد و گفت:برای مثال در مدل اول که در آمریکا حاکم است هرکه پول بیشتر دارد تبلیغ بیشتری هم‌ می‌تواند بکند. وی همچنین با مقایسهء نتایج انتخابات دورهء اول با دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود در این انتخابات ملاک عمده مردم‌ در رأی دادن موضعگیری جناح‌های سیاسی نسبت به‌ مسائل اقتصادی،اجتماعی کشور بوده باشد تا شهرت‌ کاندیداها یا جهت‌گیری صرفا اعتقادی و یا وابستگی‌ حزبی آنها."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.