چکیده:
بسیاری از آیات کتاب مقدس، اعم از عهد قدیم و عهد جدید، به یکتایی خداوند و منزه بودن او از جسمیت تصریح می کند و از سوی دیگر، در برخی از نوشته های عهد جدید به صراحت به تجسم خدا در کالبد عیسی مسیح اشاره شده است. مسیحیان با استفاده از برخی مطالب عهد جدید، به «تجسد خدا در مسیح» معتقد شده اند. بنابراین اگر کسی قائل به تحریف کتاب مقدس نبوده، بخواهد آیات را با همین شرایط موجود بپذیرد و تفسیر صحیحی ارائه دهد به ناچار باید به تاویل و تفسیر مجازی روی آورد و این آموزه را تاویل کند، به گونه ای که با توحید و صفات تنزیهی خداوند مغایرت نداشته باشد. تاریخ تفسیر کتاب مقدس نشان می دهد بسیاری از مفسران مسیحی تجسد خدا را امری مجازی دانسته و برخی نیز آن را بیانی اسطوره ای می دانند. قرآن کریم نیز خدا را منزه از مادیت و جسمیت دانسته و منکر هرگونه تجسم خدا در عیسی و الوهیت اوست. الاهی دانان مسلمان نیز با استفاده از درون مایه های قرآنی و حدیثی و با استفاده از استدلال عقلی، لوازم تجسد را که اموری ممتنع اند یادآور شده اند.
خلاصه ماشینی:
"آموزه تجسد در ترازوی نقد نسرین علم مهرجردی ∗ محمد کاظم شاکر∗∗ چکیده بسیاری از آیات کتاب مقدس ، اعم از عهد قدیم و عهد جدید، به یکتایی خداوند و منزه بودن او از جسمیت تصریح می کند و از سوی دیگر، در برخی از نوشته های عهد جدید به صراحت به تجسم خدا در کالبد عیسی مسیح اشاره شده است .
٥. دیدگاه اسلام نسبت به تجسد اندیشمندان مسلمان در نفی تجسد، از سه راه استدلال کرده اند: اول ، آیات قرآن ، که به صراحت نادرستی عقاید مسیحیان را بیان کرده است ؛ دوم ، استدلال های عقلی و فلسفی که برخی از آن ها از درون مایه های قرآنی و حدیثی نیز بهره گرفته است ؛ سوم ، اثبات این که تعبیرهای عهد جدید در مورد عیسی مجازی است و نمی توان مراد از آن ها را کاربرد حقیقی دانست .
در مقابل این استدلال ، اگر کسی به برخی آیات کتاب مقدس مانند «آن کس که مرا دیده پدر را دیده است » (یوحنا ١٤: ٨) استناد کند، باید بگوییم منظور مسیح رؤیت ظاهری نیست ، بلکه وی می خواهد بگوید اگرچه رؤیت خدا محال است ، انبیا و از جمله من هر امر و نهی یا حکمی که صادر می کنیم از جانب خداست و هر معجزه ای که از من و سایر انبیا می بینید به قدرت او انجام می شود(٣٠، ص:٤٤)."