چکیده:
راهبردهای اصلاحی برحسب مرحله موضوع اجرای آن، قابل دسته بندی در سه سطح است. در این راستا در مرحله خارج از محیط کیفری، سه راهبرد حمایت از زندانی آزادشده،توسعه ضمانت اجراهای اجتماع محور و نظارت،کنترل و تمرین نقش آفرینی می کنند. جلوه های منعکس در کانادا نشان دهنده محلی، معنوی محور و مذهب مداربودن راهبرد حمایت، قاعده مندبودن راهبرد توسعه ضمانت اجراهای اجتماع مدار و جامع و هدفمندبودن راهبرد نظارت و کنترل و تمرین است. به عبارت بهتر می توان نظم راهبردی را در این سیستم مشاهده نمود. سیستم اصلاحی ایران هرچند در رویکر اخیر خود به راهبرد توسعه ضمانت اجراهای اجتماع محور توجه نموده است لکن زمینه های لازم برای عملی نمودن این راهبرد وجود ندارد و شکست آن، اتفاقی عجیب نخواهد بود. راهبرد حمایتی نیز در عمل مورد اقبال قرار نگرفته است. در ارتباط با راهبرد نظارت، کنترل و تمرین در سطح اجرایی هم علی رغم وجود نهادهای متفاوت، عناصر کارساز و هدف محور از توجهات قانونگذار به دور مانده است. در ارزیابی راهبردهای اصلاحی ایران می توان ظاهرسازی راهبردی را ویژگی بارز این سیستم دانست.
Reformation strategies might be categorized into three levels in terms of the stage of its performance topic. In the stage of outside of criminal environment، the three strategies of supporting the set free prisoner، developing the community-oriented punishments and oversight and controlling and practicing function. The existing examples in Canada indicate the local، intellectual، and religiousoriented nature of support strategy; the rule-oriented nature of the development of community-oriented punishments strategy; and the comprehensive and purposeful nature of oversight control and practice strategy. In other words، the existence of a strategic discipline is apparent in this system. As for that of Iran، though the strategy of developing community-oriented punishments has currently been advocated، the necessary conditions to practice them are not available and therefore، its failure is not a surprise. Besides، the strategy of support has not welcome in practice. Regarding the oversight، control، and practice strategy، notwithstanding various organizations، effective and purposeful elements have been ignored by law makers. In general، with regard to evaluating the Iranian reformation strategies، strategic pretence is its salient feature.
خلاصه ماشینی:
به عبارت بهتر می توان نظم راهبردی را در این نظام مشاهده نمود سیستم اصلاحی ایران هر چند در رویکرد اخیر خود به راهبرد توسعه ضمانت اجراهای اجتماع محور توجه نموده است لکن زمینه های لازم برای عملی نمودن این راهبرد وجود ندارد و شکست آن اتفاقی عجیب نخواهد بود.
اگر قرار باشد فرد باز اجتماعی شود، نیاز است از نظر روانی حمایت شود تا بتواند در مقابل سختیهایی که برای وی ایجاد میشود مقاومت نماید و این بدبینی ها موجبی برای انزوا و احساس جدایی از سوی وی نشود، چرا که در صورت ایجاد چنین احساسی از سوی فرد وی خود را جدای از جامعه دانسته و با این تفکر دیگر به ضابطه و هنجارمند بودن توجه نمی نماید.
این زینالی، امیر حمزه سرمایه اجتماعی بستری برای اعمال کیفرهای اجتماع محور در ایران»، مجله حقوقی دادگستری شماره ۶۴،۱۳۸۷ ص ۳۵ مرادی کوچی، مهدی کار کرد اصلاح و درمان مجازاتهای جامعه مدار با تأکید بر لایحه مجازات های اجتماعی جایگرین زندان پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه مفید قم، ۱۳۸۹، ص ۶ راهبرد در خود مؤلفه هایی را جای داده است که در مراحل کیفری قبل هر یک از این مؤلفه ها میتوانست نقش یک راهبرد را داشته باشد.
با صدور حکم مبنی بر مجازاتهای جامعه مدار میتوان ادعا کرد که نهادهای جامعوی کار خود را در جهت اصلاح و بازپروری شروع مینمایند چرا که صرف رهاسازی مجرم در اجتماع آثار منفی بیشتری را نسبت به زندان دارد و لذا نیاز است تا افراد متخصص وظیفه نظارت و مراقبت از این دسته از افراد را بر عهده داشته باشند.