چکیده:
از مهمترین مخاطرات جوی که شرایط نامطلوبی را بر رانندگان ایجاد میکند،
میتوان به ریزش برف و باران، یخبندان، وقوع مه و طوفان اشاره نمود.معمولا ریزش برف
و یخبندان در مقایسه با وقوع مه خطرات بیشتری را برای رانندگان ایجاد میکند، با
این تفاوت که وقوع برف و یخبندان را میتوان با احتمال، پیشبینی نمود و حتی در
صورت نیاز باتجهیزاتی چون برفروبها و نمکپاشها میتوان آنها را کنترل کرد،
پیشبینی باد نیز معمولا دقیق است و خطرات حاصل از آن را نیز میتوان با طراحی دقیق
بخشهایی از جادهها، ساختمان پلها و همچنین استقرار بادشکنها به صورت محلی کاهش
داد، اما مه از بلایای جوی است که پیشبینی آن بسیار مشکل است و علت آن نیز
تغییراتی زمانی و مکانی این پدیده جوی میباشد(18,1972, MooreCooper, ).مه از جمله پدیدههای جوی است که به طور مستقیم و بیواسطه بر ایمنی
حمل و نقل تأثیر میگذارد.حضور مه به ویژه مه غلیظ با کاهش حجم ترافیک در جادهها و
افزایش خطر بروز تصادفات جادهای همراه است.در این تحقیق به منظور بررسی شرایط آب و هوایی مؤثر بر ایمنی حمل و نقل و تعیین
آستانههای بحرانی، به تجزیه و تحلیل دادههای هواشناسی(دید کمتر از 1000 متر)
درگستره کشور پرداخته شده است.در این تحقیق به منظور تسهیل کاربرد نتایج در مراکز
تحقیقاتی، استخراج دادهها بر اساس مادههای شمسی انجام گرفته است.با بررسی (1).این
مقاله از نتایج پروژه پهنهبندی و امکانسنجی پیشبینی آب و هوایی جادههای کشور
است که با اعتبار پژوهشکده حمل و نقل، توسط پژوهشکده امیرکبیر و با حمایتسازمان
هواشناسی کشور در حال اجرا است.دادههای فوق در 120 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک در طول دوره آماری ده ساله توزیع
زمانی و مکانی نقاط آسیبپذیر بر اساس آستانههای بحرانی تعیین گردید.بر این اساس
استانهای خوزستان، اردبیل، سیستان و بلوچستان به عنوان مهمترین مناطق بحرانی به
شمار آمدهاند.در نهایت با توجه به روند فزاینده تولید خودرو و افزایش ترافیک، نیاز
به گسترش و توسعه راههای جدید مطرح میگردد از این رو نقش مطالعات اقلیمی در این
مرحله نیز به مانند مرحله نگهداری راههایموجود، بسیار حایز اهمیت خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق به منظور بررسی شرایط آب و هوایی مؤثر بر ایمنی حمل و نقل و تعیین آستانههای بحرانی، به تجزیه و تحلیل دادههای هواشناسی(دید کمتر از 1000 متر) درگستره کشور پرداخته شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) دادهها و روش تحقیق در این تحقیق به منظور بررسی شرایط آب و هوایی مؤثر بر ایمنی حمل و نقل و تعیین آستانههای بحرانی، به تجزیه و تحلیل دادههای هواشناسی(دید کمتر از 1000 متر) در گسترده کشور پرداخته شد(حبیبی نوخندان، 1383).
در جنوب شرق کشور به غیر از بادهای موسمی، بادهای 120 روزه سیستان نیز به همراه گرد و خاک نقش مؤثری در ایجاد شرایط دید کمتر از 1000 متر ایفا میکنندو در این ماه ایستگاههای استان خوزستان و جزایر خلیجفارس بیشتر با این پدیده درگیر هستند(شکل 4-الف).
شکل 5-الف توزیع مکانی فراوانی نقاط همراه با دید کمتر از 1000 متر(مهر)شکل 5-ب توزیع مکانی فراوانی نقاط همراه با دید کمتر از 1000 متر(آبان (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 5-ج توزیع مکانی فراوانی نقاط همراه با دید کمتر از 1000 متر(آذر) دی ماه:در این زمان کل نیمه غربی کشور(از شمال تا جنوب)با این پدیده درگیرند و بیشترین تراکم در محدوده جنوبغرب(استان خوزستان)مشاهده میشود."