چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف توصیف میزان مهارت های پیش از ازدواج دختران مجرد 15 سال و بیشتر ساکن استان مازندران، که پدرشان شهید، جانباز، یا آزاده اند، و نیز برای شناسایی میزان تاثیرپذیری مهارت های پیش از ازدواج آن ها از مهارت های والدینشان انجام شده است. بر این اساس، 366 نفر با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و به شیوه نمونه گیری دو مرحله ای تصادفی متناسب انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد میزان مهارت های پیش ازدواج در بین دختران در سطحی پایین تر از متوسط مورد انتظار است و اکثریت پاسخگویان سنین 14 تا 18 سالگی را مناسب ترین سن برای یادگیری این مهارت ها دانسته و آموزش از سوی والدین در خانواده را به منزله بهترین راه کسب مهارت های پیش از ازدواج معرفی کرده اند. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می دهد که متغیرهای مستقل وارد شده در معادله رگرسیونی، 45 درصد از واریانس میزان مهارت های پیش از ازدواج را به منزله متغیر مستقل تبیین می کند و میزان مهارت های پیش از ازدواج در بین دخترانی بالاتر است که آموزش های مستقیم بیشتری را از سوی مادران و پدرانشان در زمینه مهارت های ازدواج و زندگی زناشویی دریافت می کنند. پایین بودن نسبی میزان مهارت های پیش از ازدواج و تمایل دختران جوان به شرکت در دوره های آموزشی، بر لزوم برگزاری دوره ها و کلاس های آموزش مهارت های پیش از ازدواج برای دختران به صورت نظام مند و متوالی دلالت می کند.
خلاصه ماشینی:
بااین حال ، مطالعه های اندکی بر نقش آموزش های مستقیم و غیرمستقیم خانوادگی از سوی والدین بر یادگیری چنین مهارت هایی، تمرکز کرده اند؛ مثلا، برخی پژوهش های داخلـی نشـان داده اند که افزایش آگاهیهای مادران به دلیل شرکت در کلاس های آمـوزش خـانواده ، توانسـته است بر فرایند راهنمایی تحصیلی، هدایت دینی و اخلاقی، و بهداشت روانی فرزندان تـأثیرگـذار باشد [٩] یا میزان آشنایی مادران با مسائل تربیتی، رابطۀ مستقیمی با احساس نیاز به مشـاوره برای حل مشکلات فرزندان داشته است [٨].
به تعبیری دیگر، مسئلۀ اساسی در پژوهش حاضر شناسایی این است که دختران شاهد و ایثارگر استان مازندران ، کـه مجـرد و در آسـتانۀ ازدواج بوده اند، تا چه حد با مهارت های پیش از ازدواج آشنا هستند؟ میزان این مهـارت هـای زناشـویی در چه زمینه هایی قویتر یا ضعیف تر است ؟ و نیز میزان این مهارت ها در بـین دختـران تـا چـه اندازه تحت تأثیر آموزش های مستقیم و غیرمستقیم دریافـت شـده از والـدین در خـانواده و نیـز فرایند یادگیری اجتماعی چنین مهارت هایی است ؟ مبانی نظری به رغم رشد مداوم پژوهش های پیش بینیکنندة ثبـات و گسسـت زناشـویی، بـا انـدکی اسـتثنا، مطالعه های تئوریک در زمینۀ آمادگی بـرای ازدواج رشـد نکـرده و آزمـوده نشـده اسـت [٣٣].
این یافته با نتایج پژوهش ادیب [٢] و حاجیان [١١] همخوان نبـوده اسـت کـه نشـان داده انـد میزان مهارت های زندگی و آگاهی از بیماری تالاسمی در بین جوانان با تحصیلات بالاتر، بیشتر بوده است .