خلاصه ماشینی:
به هر حال، آنچه در این مدت شاهد بودهایم، تغییر در نوع نگاه به ارزشیابی توصیفی، یعنی نگاه کاهشگرایانه و انحراف از هدف اصلی، بوده است.
اصل این بود که ارزشیابی توصیفی «یار» معلم، دانشآموز، اولیا، مدیر و نظام آموزشوپرورش باشد و نه «بار» آنها.
اکنون این «بار» همة عوامل را آشفته و نگرانی را در جامعة آموزشوپرورش منتشر کرده است که پیامدی جز ایجاد بستر و زمینة «بیاعتمادی» به نظام تعلیموتربیت نخواهد داشت.
بنابر نظر کارشناسان این موضوع، هدف اصلی از اجرای ارزشیابی توصیفی دریافت بازخورد مؤثر از کارکرد نظام تعلیموتربیت است و این یکی از مهمترین نکات فراموششدة این شیوة ارزشیابی در مدارس است!
به نظر میرسد یکی از مهمترین این موانع تغییر نگرش ما به امر یاددهی-یادگیری و برنامهریزی درسی و ایجاد زیرساختهای لازم از نظر باور و مهارت بین معلمان، دانشآموزان، اولیا، عوامل مدیریتی مدرسه و سیاستگذاران آموزشوپرورش باشد.