خلاصه ماشینی:
"مثلا اگر طرح جامع و اولویتبندی توسعه مجموعه مخازن هیدروکربوری تحت اختیار یک شرکت دولتی نفتی مشخص نیست،نمیتوان این را با قرارداد مشخص کرد و یا اگر در شرایطی که حتی مطالعات اکتشافی یک مخزن نفتی کامل نشده است و به تبع آن اقتصادی بودن یا غیراقتصادی بودن آن نیز روشن نیست و درعینحال مذاکرات قراردادی برای توسعه آن آغاز شده است،چنین اقدامی کاری غلط و ناقص است و نمیتوان انتظار داشت که نقائص در متن قرارداد برطرف شود.
در جائی که یک شرکت نفتی دولتی منافع تعریف شده و روشنی نارد و حتی دقیقا مشخص نیست که آیا یک بنگاه اقتصادی حد اکثرکننده سود است یا یک نهاد دولتی حد اکثرکننده منافع ملی؛و در جائی که چندان روشن نیست که روابط قراردادی و حقوقی میان دولت و شرکت ملی برای بهرهبرداری از حوزههای هیدروکربوری چگونه تنظیم میشود و هریک از نقشهای بهرهبردار و یا کنترل و نظارتکننده بر بهرهبرداری صیانتی را چه کسی ایفا میکند،چگونه میتوان انتظار داشت که یک قرارداد نفتی از چنان جامعیتی برخوردار باشد که همه این نقیصهها را بپوشاند؟ پشت سر گذاشتن یک فرایند موفق مذاکرات قراردادی و حصول به یک قرارداد مطلوب و اجرای موفق آن نیازمند اقدامات مقدماتی و آمادگیهای فراوانی است.
منکر نیستیم که این ادعا نیز میتوانست و میتواند حظی از حقیقت داشته باشد اما به همان میزان نیز احتمال دارد که اهرمی برای چانه زنی باشد و شرکتها با علم به اینکه تغییر جهت به سمت قراردادهای مشارکت در تولید به دلایل عدیده برای شرکت ملی نفت ایران مقدور نیست،خواسته باشند که با طرح آن امتیازات بیشتری را در جریان مذاکرات قراردادی بدست آورند."