چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی اکتساب زبان از دیدگاه قرآن کریم و روانشناسی میباشد. در بررسی اکتساب زبان از دیدگاه قرآن کریم، از روش تحلیلی استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که دیدگاه قرآن کریم همسو با رویکردهای تعاملگرایی - بهویژه رویکرد پدیدارگرایی - اکتساب زبان را با توجه به سه بعد ذاتی، شناختی و یادگیری تبیین مینماید. اکتساب زبان (تکلم) در دیدگاه قرآن کریم به سه قسمت «تکلم بنیادی»، «قول» و «لسان» تقسیم میشود. قرآن کریم اکتساب «تکلم بنیادی» را ذاتی، «قول» را شناختی و «لسان» را اکتسابی میداند؛ تقسیمبندیای که در هیچ رویکرد دیگری شبیه به آن مشاهده نشده است و میتوان آن را از اعجازهای علمی قرآن کریم دانست. تحقیقات تحلیلی بیشتر بر روی تکلم بنیادی، قول و لسان و فهم سازوکارهای رشدی آن میتواند مبحث اکتساب زبان را در روانشناسی به اجماع برساند.
The purpose of this research is to study language acquisition from the viewpoint of Holy Quran and psychology. This is done based on library methodology in psychology and content analysis method in Quran. The results showed that Holy Qur'an accounts for language acquisition in three dimensions of cognitive، native and learning procedures and this explanation is in line with integrationist approaches، especially emergentist theories. Language acquisition (actualizing the power of speech) in the Holy Quran is categorized into "Fundamental takallom"، "qhoal" and "lesan". Holy Quran regards fundamental takallom" as innate، "qowl" as cognitive and "lesan" as acquired matters. This categorization is a unique approach and can be regarded as one of the scientific miracles of the Holy Quran. Further analytical research on Fundamental takallom، qowl and lesan and the perception of its developmental mechanisms can bring language acquisition in psychology to a consensus.
خلاصه ماشینی:
"ازاینرو میتوان استنباط کرد که «تکلم» در قرآن از جامعیت و کلیت بیشتری نسبت به مفاهیم مشابه آن برخوردار است؛ زیرا اگر «تکلم» را نسبت به دو مفهوم مشابه آن، یعنی «قول» و «لسان» درنظر بگیریم، در تمامی مواردی که کلیت کلام و سخن گفتن بدون توجه به محتوای آن موردنظر است، از واژه «تکلم» استفاده شده است.
قرآن کریم مفهوم تکلم را شامل سه بخش تکلم بنیادی، قول و لسان میداند که اکتساب هریک از این سه بخش به شیوه متفاوتی صورت میگیرد؛ اما در نظریات روانشناسی بهعلت عدم توجه به تقسیمبندی تکلم به شیوه قرآنی، برای هر سه بخش متفاوت، یک روش اکتساب تعریف شده است.
4. هرکدام از نظریات اکتساب زبان - اعم از رفتارگرایی، شناختی یا فطرینگری - بهتفصیل درباره روش اکتساب زبان از دیدگاه خود توضیح دادهاند که به آن اشاره شد؛ اما در مقابل، ماهیت سه بخش تکلم بنیادی، قول و لسان در نگاه قرآنی هنوز واکاوی نشده و در این مقاله نیز به آن حوزه ورود صورت نگرفت.
دیدگاه قرآنکریم همسو با رویکردهای تعاملگرایی، بهویژه رویکرد پدیدارگرایی است که در اکتساب زبان به هر سه بعد ذاتی، شناختی و یادگیری توجه داشته است؛ اما هنر قرآن کریم این است که اکتساب زبان (تکلم) را به سه بخش تکلم بنیادی، قول و لسان تقسیم میکند، و «تکلم بنیادی» را ذاتی، «قول» را شناختی و «لسان» را اکتسابی میداند؛ تقسیمبندیای که در هیچ رویکرد دیگری شبیه به آن مشاهده نشده است و از نوآوریهای علمی قرآن کریم میباشد."