چکیده:
کاتارسیس برای اولین بار در رساله فن شعر ارسطو به عنوان برانگیزاننده شفقت و هراس و در جهت تزکیه و تذهیب معرفی شده است تفاسیر مختلف کاتارسیس بر پایه مذهب پزشکی اخلاق و ... باعث شده تا ماهیت آن در دوره های پس از کلاسیک نیز شناسایی و ارزیابی شود بر این اساس هدف این مقاله بررسی تطور ماهیت کاتارسیس و چگونگی و کیفیت آن در دوره مدرن است در واقع این مقاله در پی کشف ماهیت کاتارسیس در تئاتر مدرن و ارزیابی کیفیت آن به تناسب مولفه های ساختار درام در این دوران است در پایان فرضیه ای که مطرح می شود آنست که کاتارسیس از دوره کلاسیک تا به حال ماهیتی مستقل و یگانه داشته و تنها کیفیت آن دچار تغییر شده است از سوی دیگر این نوشتار هم چنان به دنبال دستیابی به تعریفی دقیق و روشن از کاتارسیس در دوره معاصر است.
بررسی ماهیت کاتارسیس می تواند به ارزیابی کیفیت آن منجر شده و شناختی مطلوب از کارکردهای ان را در تداوم هنر دوران معاصر در اختیار قرار دهد شیوه گردآوری اطلاعات در این مقاله روش کتابخانه ای بوده و روش تحقیق شیوه توصیفی تحلیلی است.
For the first time ، Catharsis ، is introduced in Aristotle's book as a provocative treatise a pity and fear، purification and illumination . The different interpretations of Catharsis which is based on religion، medicine and ethics، caused to identify and evaluate its nature in classical period . Accordingly، the aim of this paper is to investigate the evolution of how Catharsis explores the quality of modern theater and drama base on drama parameter in this era. The hypothesis is proposed that Catharsis has an independent nature and its quality is altered. On the other hand، this paper also seek to achieve a precise and clear definition of Catharsis in contemporary . Investigate the nature of Catharsis can evaluate its quality and favorable cognitive function which cause continuity in contemporary art. The data collection in this paper is library and descriptive research methods.