چکیده:
مشفق کاظمی در عصر رضاشاهی نخستین رمان اجتماعی فارسی را با محـور قـرار دادن حقـوق و آزادی هـای زنان به رشتة تحریر درآورد. رمان های اجتماعی که بعد از این رمان در دهة اول و دوم قرن حاضر نوشـته شـد، هر چند از نظر موضوع و مرتبة هنری قابل قیاس با «تهران مخوف » نیستند؛ ولی براساس ساختار اجتماعی رمان مذکور طرح و پی ریزی شده اند. این پژوهش از بین عناصر داستانی ، در پی واکاوی پیرنگ و شخصیت پردازی تهران مخوف و نقد و تحلیل آن است . طرح رمان «تهران مخوف » به اقتضای مضمون آن چندان پیچیده و تو در تو نیست و نظم طبیعی حوادث در آن بر نظم ساختگی غلبه دارد و رخدادها همواره در روایت به گونه ای هـم بسته و زنجیر وار اتفاق افتاده است . تهران مخوف مملو از کشمکش های عاطفی و اخلاقی است و از این لحاظ به رمان های تاریخی که کشمکش های جسمانی و زورآزمایی «آدم خوب » و «آدم بد» را توصیف می کنند، هـیچ شباهتی ندارد. نویسنده در این اثر از شیوة مستقیم و گزارشی برای خلق و پرداخت شخصیت ها استفاده می کند. شیوة شخصیت پردازی مشفق کاظمی در تهران مخوف هم بسته و پیوسته به شیوة شخصیت پردازی قصه هـای کهن و رمان به معنای اروپایی و مرسوم آن است . شخصیت های داستانی تهران مخوف به دو جبهه تعلق دارنـد و همه آن ها واجد شخصیت ایستا هستند. شخصیت های داستانی این اثر در خلال رمان به بلوغ نسبی نرسیده اند و به زبان خاص خود تکلم نمی کنند. هر شخصیتی تنها رسالت پیش بردن داسـتان را بـر عهـده دارد و هویـت مشخصی ندارد.
Story is one of the important and influential literary genres that deserves to research on its structure and content .By study and analysis of a story, the reader could comprehend the contextual messages and change his attitude toward life and different issues .After defining of the social novel, the author tries to analyze plot and personification in novel of Tehran Makhuf and respond to the questions on the method employed for plot and personification by the author and analyze it from plot and its components such as conflict, suspension and resolution and compare the differences and similarities between old tales and modern novels.
The plot of Tehran Makhuf is not so complex due to its subject and content and natural order of events dominates on artificial discipline and it has open plot. Of main elements of plot, conflict is more outstanding here. This novel is full of emotional and moral conflicts and there is no similarity with historical novels that describe good and bad conflicts. Cause and effect relationship is main element of plot that shadows on the story events. In Tehran Makhuf, sometimes the author violates the principles and causes to imbalance in natural sequences of events , discomposing rational and experiential relationship, and takes action toward artificiality and unnatural suspension. In creating suspension by emphasis on incidences, Kazemi extremes in some cases and tries to found the story based on the considerable sequence of events and this conduct reduces quality of the story significantly and leads to imbalance in rational and acceptable discipline.
Kazemi employs direct or reporting personification mostly. This novel lacks diversity in personage considerably .All characters speak in similar style and there is no particular speech style. The personification of Kazemi in Tehran Makhuf is interdependent in style of old tales and novel in European account. In some cases, he approaches to story characters specifications and in other cases, he distances from traditional personification due to familiarity with western countries particularly Russian and French writers .Indeed, it can be said that personification in Tehran Makhuf is passing from traditional to modern and western style. The characters of Tehran Makhuf are classified in two categories: the first category involves aristocrats and their purpose is power and wealth and prevention of any social shift. They are identified by traits like “reveler”, “hypocrite”, “stingy” and “rich” .The characters like Siyavash Mirza, F. Saltane, ShazdeK. and Ali Ashraf khan are in this group who are absolutely evil.The second category is identified by traits like “noble”, “loyal”, “sufferer “ and “patient” and they are common people. Characters like Farrokh, Javad, servant of Farrokh, Mahin and Efat are in this group and they are noble, humanely and good .The main and secondary personages are constant and static in this novel .They attend in the story without changing. All characters introduced by Kazemi in Tehran Makhuf are real and they reflect society realities. All the characters of this novel reflect historical and social realities of particular place and time.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش حاضر نویسنده می کوشد، عنصر پیرنگ و شخصیت پردازی را در رمان «تهران مخوف » بررسی و تحلیل کند و به این پرسش پاسخ دهد که نویسنده تهران مخوف از چه روشی برای پرداخت پیرنگ و شخصیت های داستانی استفاده کرده است و اثر مذکور از منظر پیرنگ و مسائل اساسی آن از قبیل کشمکش ، ایجاد حالت تعلیق ، گره افکنی و غیره و شیوة شخصیت پردازی چه تفاوت ها و شباهت هایی با قصه ها و افسانه های قدیم و رمان مدرن دارد.
در «تهران مخوف » نویسنده گاه گاهی از این اصل عدول می کند و نظم طبیعی حوادث را با برهم زدن رابطة عقلانی و تجربی مخدوش می کند و به طرف نظم ساختگی و ایجاد تعلیق غیر طبیعی گام بر می دارد «در سراسر رمان در بسیاری از فصل ها، بندها و جمله هایی وجود دارند که با قید "اتفاقا"، "تصادفا" و " از حسن اتفاق " آغاز می شوند و در پاره ای از عنوان های فصول نیز قید تصادف سرشته است ، مثل عنوان جلد بیست و سوم جلد اول "سومین تصادف " تصادفی که در سیر رویدادهای داستان نقش تعیین کننده ای دارد، قبل از آن که تابع ضرورت (اجبار محیط ) و اقتضای رمان باشد، از تصمیم خودسرانة نویسنده ناشی می شود؛ زیرا به ایجاد رابطة موهومی میان عناصر حکم می کند که اصل هماهنگی و توازن اجزای پدیدآورندة رمان را مخدوش می سازد» (بهارلو، ١٣٧٦: ٦٤)."