چکیده:
فرهنگ مقوله ای بسیار پیچیده است که نقش حیاتی در ثبات و پویایی اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه داراست. با توجه به نقش کلیدی فرهنگ ، این مقوله گستره ای از فرصتها و تهدیدها را برای حاکمان سیاسی فراهم ساخته است، لذا نقش توسعه موسسات آموزشی به ویژه آموزش عالی در قبال فرهنگ نقشی حیاتی است. مقاله حاضر به دنبال واکاوی نقش توسعه موسسات آموزش عالی در قبال فرهنگ و تهاجم فرهنگی است. در پژوهش حاضر از روش تحلیلی اسنادی از رویکردهای پژوهش کیفی در فلسفه تعلیم وتربیت بهره گرفته شده است. از این منظر به منظور واکاوی نقش توسعه موسسات آموزش عالی در قبال تهاجم فرهنگی ابتدا مفهوم فرهنگ و تهاجم فرهنگی مورد واکاوی قرار گرفته و سپس نقش توسعه موسسات آموزشی در این فرایند مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش راهکارهای در سه حوزه معرفی می نماید ؛ شناخت اهداف ، ابزار و شیوه های نفوذ فرهنگی ، تدوین برنامه های استراتژیک فرهنگی ، نقد و گسترش عناصر فرهنگی.
خلاصه ماشینی:
این جمع بندی، به ویژه در دهه های اخیر، مبنای فعالیت های سازمان یافته ی گسترده ای قرار گرفته که غرب آنها را ترویج معیارهای تمدن ، رشد و توسعه معرفی میکند؛ اما در فرهنگ ملت ها، از این اقدامات با تعابیر مختلفی یاد میشود که مفهوم مشترک آنها در تعبیر هجوم فرهنگی نهفته است (خرم ، ١٣٧٨: ١٥).
فرهنگ مقوله ای پیچیده است که دارای ابعاد و عناصری مختلف است ، تعاریف متعدد و گوناگونی نیز از ان بعمل آمده است که هر کدام از این تعاریف جنبه ای از فرهنگ را مورد توجه قرار داده است که می تواند در برنامه ریزی های کلان فرهنگی جامعه مورد توجه باشد.
در شرایطی که مرزهای ارتباطی فرو ریخته است و محدودیتهای زمانی و مکانی در تعاملات فرا ملی از بین رفته است ، وظیفه برنامه ریزان فرهنگی در ایجاد فرصتهای رشد و توسعه فرهنگ متناسب با سیاستها ارزشهای حاکم بر جامعه چیست ؟ با توجه به اهمیت موضوع مقاله حاضر به دنبال واکاوی نقش توسعه موسسات آموزش عالی در قبال فرهنگ و تهاجم فرهنگی است .
در تعریف تایلر از فرهنگ نقش تعاملات اجتماعی ٤ در نظر گرفته نشده است اما دیدگاه وی امکان بررسی مفهوم فرهنگ از دیدگاه های مختلف را برای اندیشمندان این حوزه ها فراهم ساخت .
چه در غیر اینصورت با سکون و رخوت فرهنگی افراد جامعه به ویژه قشر جوان که سر سودایی داشته و شور جوانی ، جامعه هدف برای تهاجم فرهنگ بیگانه شده و پس از مدتی بنیان های ذهنی و فکری در میان جوانان نفوذ می کند که درمان آن به مراتب سخت از پیشگیری آن است .