Skip to main content
فهرست مقالات

ولایت حضرت علی (ع) در عرفان

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ولایت ،ولایت حضرت علی ،حضرت علی ( ع ) ،خاتم ،حق ،تجلی ،مظاهر ،نبوت ،خاتم ولایت محمدیه ،حقیقت ،کمالات ،حقیقت محمدیه ،واسطه ،احدیت ،ظهور ،انسان کامل ،پیامبر ،الهیه ،اولیاء ،وارث ،فیض ،نبوت رسول اکرم ،حضرت رسول اکرم ،صفات ،رسول اکرم ( ص ) ،علم ،أنا صاحب خاتم ،واسطه از پیامبر اکرم ،پیامبر اکرم ( ص ) ،اعتبار علم تام به اسماء

خلاصه ماشینی:

"در جای دیگر فرموده‌اند:«لکل نبی وصی و وارث و ان علیا وصیی و وارثی»«وارث باید زاده او باشد و روح علوی،زاده روح محمدی‌ است و این وراثت کمالات روحیه است و از علم و ذوق و حال محمدی» تجلی و سیر انسان کامل در جمیع‌ عوالم استاد آشتیانی در شرح خود برمقدمه قیصری‌ می‌نویسند:«تصور این مطلب که چگونه می‌ شود یک حقیقت،ظهور در مراتب مختلف و متباین پیدا نماید و در حقایق تجلی نماید، منوط به فهمیدن وحدت حقیقت اطلاقی وجود و وحدت حقیقی مظهر تام حقیقت وجود است‌ . این فقره از دعاء دلالت صریح دارد بر اینکه ائمه اطهار به وسیله واجد بودن مقام‌ وساطت در فیض،جمیع مراتب وجودی ار واجدند و معیت وجودی با جمیع حقاق دارند و مراتب سماوات ارواح و اراضی اشباح،مملو از ظهور وجودی و تجلی نوری ائمه(ع)است عارف محقق،قیصری در بیان این معنی که‌ قطب عالم وجود و حقیقت انسان کامل،باید (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جمیع مراتب وجودی سیر نماید و تجلی در جمیع حقایق گردد،همین خطبه(أنا نقطه باء بسم الله)حضرت را دلیل همین مطلب می‌داند و چون اعیان و مظاهر جمیع مراتب وجودی، به تبع ظهور و تجلی انسان کامل در جمیع‌ مظاهر انسان به این اعتبار با جمیع حقایق وجود دارد و از حیطه وجود او هیچ حقیقتی خارج‌ نمی باشد،همان‌طور که حضرت ولی عصر نازل شده است:«... اولیاء محمدین مانند علی ابن ابی طالب،به‌ اعتبار فناء در احدیت و عالم مفاتیح غیب مانند حقیقت محمدیه،تجلی در جمیع مراتب‌ وجودی دارد،لذا از آن حضرت وارد شده‌ است که:«انا عندی مفاتیح الغیب لا یعلمها بعد رسول الله الا أنا،أنا ذوالقرنین المذکور فی‌ الصحف الاولی،أنا صاحب خاتم سلیمان»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.