Skip to main content
فهرست مقالات

ولایت حضرت علی (ع) در عرفان

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ولایت، ولایت حضرت علی، حضرت علی ( ع )، خاتم، حق، تجلی، مظاهر، نبوت، خاتم ولایت محمدیه، حقیقت

خلاصه ماشینی:

"در جای دیگر فرموده‌اند:«لکل نبی وصی و وارث و ان علیا وصیی و وارثی»«وارث باید زاده او باشد و روح علوی،زاده روح محمدی‌ است و این وراثت کمالات روحیه است و از علم و ذوق و حال محمدی» تجلی و سیر انسان کامل در جمیع‌ عوالم استاد آشتیانی در شرح خود برمقدمه قیصری‌ می‌نویسند:«تصور این مطلب که چگونه می‌ شود یک حقیقت،ظهور در مراتب مختلف و متباین پیدا نماید و در حقایق تجلی نماید، منوط به فهمیدن وحدت حقیقت اطلاقی وجود و وحدت حقیقی مظهر تام حقیقت وجود است‌ . این فقره از دعاء دلالت صریح دارد بر اینکه ائمه اطهار به وسیله واجد بودن مقام‌ وساطت در فیض،جمیع مراتب وجودی ار واجدند و معیت وجودی با جمیع حقاق دارند و مراتب سماوات ارواح و اراضی اشباح،مملو از ظهور وجودی و تجلی نوری ائمه(ع)است عارف محقق،قیصری در بیان این معنی که‌ قطب عالم وجود و حقیقت انسان کامل،باید (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جمیع مراتب وجودی سیر نماید و تجلی در جمیع حقایق گردد،همین خطبه(أنا نقطه باء بسم الله)حضرت را دلیل همین مطلب می‌داند و چون اعیان و مظاهر جمیع مراتب وجودی، به تبع ظهور و تجلی انسان کامل در جمیع‌ مظاهر انسان به این اعتبار با جمیع حقایق وجود دارد و از حیطه وجود او هیچ حقیقتی خارج‌ نمی باشد،همان‌طور که حضرت ولی عصر نازل شده است:«... اولیاء محمدین مانند علی ابن ابی طالب،به‌ اعتبار فناء در احدیت و عالم مفاتیح غیب مانند حقیقت محمدیه،تجلی در جمیع مراتب‌ وجودی دارد،لذا از آن حضرت وارد شده‌ است که:«انا عندی مفاتیح الغیب لا یعلمها بعد رسول الله الا أنا،أنا ذوالقرنین المذکور فی‌ الصحف الاولی،أنا صاحب خاتم سلیمان»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.