Skip to main content
فهرست مقالات

دلیل فطرت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : فطرت، دلیل فطرت، توحید، تقریر برهان فطرت، دین، اکتسابی، غریزه، عقل، معرفت، عادت

خلاصه ماشینی:

"فطرت عقل که در شناخت‌های اصولی است‌ عبارت از قضایایی است که بدیهی یا قریب به‌ بداهت بوده و ثبوت محمول برای موضوع به‌ سبب واسطه‌ای است که نیاز به کشف ندارد و خود بدیهی و همواره در ذهن وجود داشته و نیازی به کسب ندارد و نتیجه و تقدیر آن‌ چنین است که:«موجودی است که جهان‌ نیازمند را آفریده و آن را تدبیر می‌کند اما خود غایب از حواس است و همه موجودات‌ دیگر به او نیازمندند. تقریر علامه طباطبایی«رحمه الله علیه»: حضرت علامه در تقریر برهان فطرت که‌ کبرای آن متوقف بر برهان تضایف(دو سویه‌ بودن امور فطری)است می‌فرمایند:«انسان به‌ مقتضای اصل فطرت،وجود خود را ذاتا درک می‌کند که هر تعیینی از یک اطلاق و بی‌قیدی ناشی می‌گردد،زیرا مشاهده مقید بدون مشاهده مطلق است و در نتیجه مطلق‌ تعیین وابسته و قائم به اطلاق تام و کامل‌ خواهد بود و همچنین لزوم فروتنی و خضوع و تلاش تعیین‌اش برای اطلاق و نیز خوبی امور خوب و بدی امور بد را در خود می‌یابد و همچنین درک می‌کند که تکلیف نیاز به بیان‌ دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.