Skip to main content
فهرست مقالات

زندگینامه غزالی

نویسنده:

(16 صفحه - از 31 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : بغداد ،طوس ،صوفیه ،متوفی ،امام محمد غزالی ،دمشق ،تدریس نظامیهء بغداد ،تألیف ،بغداد به سفر ،محمد غزالی ،ابو هاشم صوفی ،نظامیهء بغداد ،اسلام غزالی ،امیر اسلام غزالی ،کتاب‌های فلسفه ،جماعت صوفیه ،ابو محمد ،ابو حامد ،کلمه صوفی ،امام محمد ،صومعه غزالی ،طوس برگشت ،ابو القاسم ،ابو نصر ،تألیف و تصنیف ،ابو عبد ،امیر اسلام ،قدیم ایران ،قرار داد

خلاصه ماشینی:

"با توجهی که در دوره تمدن‌ اسلامی به نقل کتب و آثار فلسفه یونان و ایران شد و با کوششی که فلاسفه و متکلمان اسلام در نقل اقوال و ضبط عقاید حتی عقیده‌های ضعیف از همه فلاسفه داشتند،و با رواجی که از قرن سوم به بعد پیدا کردند و ملتهای غیر مسلمان از زرتشتی و مانوی و مسیحی و یهود هم جمعی به تعلیم و تعلم‌ فلسفه می‌پرداختند،و با وجود اینکه حامل علوم در اسلام بیشتر ایرانیان بودند،با این همه فلسفه مهم‌ ایرانیان چه شد؟و پس از اسلام تا سده ششم که شیج اشراق ظهور کرد و خود را پیرو فهلوی و حکمای خسروانی شمرد،و طریقه آنها را تازه و استوار کرد،این مسلک کجا و عقاید این فرقه در کدام‌ کتاب ثبت بود؟روشی که شیخ اشراق اختیار و تجدید کرد،پیش از وی پیروانی داشت،یا به کلی از هم گسیخته بود؟چرا در کتاب‌های فلسفه پیش از«حکمه الاشراق»و«تلویحات»و«مطارحات»، چندان اثری از عقاید این طایفه نیست. باری غزالی دوباره از طوس به عزم تحصیل مسافرت کرد و به نیشابور که مرکز علمای خراسان بود برفت و نزد معروفترین علمای آن شهر،امام الحرمین ابو المعالی جوینی با عشق سرشار و کوشش‌ فراوان به تحصیل پرداخت و فنون جدل و خلاف و کلام و مقدمات فلسفه را به خوبی بیاموخت چنانکه‌ در میان چند صد تن شاگردان ابو المعالی که همگی از علماء و فضلای آن دوره بودند،بر همه تقدم‌ یافت و امام الحرمین به داشتن چنین شاگردی به خود می بالید و به نوشته بعضی در باطن بر او رشک‌ می‌برد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.