Skip to main content
فهرست مقالات

زندگینامه غزالی

نویسنده:

(16 صفحه - از 31 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : غزالی ،تصوف ،صوفی ،بغداد ،اسلام ،طوس ،مذاهب ،صوفیه ،دینی ،نیشابور ،تدریس ،عقاید ،فلسفه ،روحانی ،کتاب ،ایران ،امام ،دمشق ،تاریخ ،تألیف ،تدریس نظامیهء بغداد ،فکر ،امام محمد غزالی ،نقل ،ابو محمد مرتشع نیشابوری ،ابو هاشم صوفی ،بنی صوفیه و آل صوفان ،شیخ اشراق ،زمان ،ابو حامد محمد بن‌محمد غزالی

خلاصه ماشینی:

"با توجهی که در دوره تمدن‌ اسلامی به نقل کتب و آثار فلسفه یونان و ایران شد و با کوششی که فلاسفه و متکلمان اسلام در نقل اقوال و ضبط عقاید حتی عقیده‌های ضعیف از همه فلاسفه داشتند،و با رواجی که از قرن سوم به بعد پیدا کردند و ملتهای غیر مسلمان از زرتشتی و مانوی و مسیحی و یهود هم جمعی به تعلیم و تعلم‌ فلسفه می‌پرداختند،و با وجود اینکه حامل علوم در اسلام بیشتر ایرانیان بودند،با این همه فلسفه مهم‌ ایرانیان چه شد؟و پس از اسلام تا سده ششم که شیج اشراق ظهور کرد و خود را پیرو فهلوی و حکمای خسروانی شمرد،و طریقه آنها را تازه و استوار کرد،این مسلک کجا و عقاید این فرقه در کدام‌ کتاب ثبت بود؟روشی که شیخ اشراق اختیار و تجدید کرد،پیش از وی پیروانی داشت،یا به کلی از هم گسیخته بود؟چرا در کتاب‌های فلسفه پیش از«حکمه الاشراق»و«تلویحات»و«مطارحات»، چندان اثری از عقاید این طایفه نیست. باری غزالی دوباره از طوس به عزم تحصیل مسافرت کرد و به نیشابور که مرکز علمای خراسان بود برفت و نزد معروفترین علمای آن شهر،امام الحرمین ابو المعالی جوینی با عشق سرشار و کوشش‌ فراوان به تحصیل پرداخت و فنون جدل و خلاف و کلام و مقدمات فلسفه را به خوبی بیاموخت چنانکه‌ در میان چند صد تن شاگردان ابو المعالی که همگی از علماء و فضلای آن دوره بودند،بر همه تقدم‌ یافت و امام الحرمین به داشتن چنین شاگردی به خود می بالید و به نوشته بعضی در باطن بر او رشک‌ می‌برد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.