Skip to main content
فهرست مقالات

گستره دین

نویسنده:

(10 صفحه - از 83 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : دین ،قلمرو دین ،آخرت ،انسان ،سیاسی ،اخلاق ،روح ،اسلام ،سعادت ،انتظار بشر از دین ،اجتماعی ،دنیا ،دنیا و آخرت ،عقل ،مکتب ،فرض ،زندگی ،میان لیبرالیسم دینی و سیاسی ،دین اسلام ،جسم ،حیات ،مبحث قلمرو دین ،حیات اخروی ،جواب ،لیبرالیسم دینی ،اعتقادات ،حوزه قلمرو دین ،احکام ،زندگی فردی و اجتماعی ،بحث قلمرو دین

خلاصه ماشینی:

"مانند خیلی از مکاتب‌ اخلاقی-سیاسی-اقتصادی-اجتماعی،ولی دین اسلام چون هدفش،تکامل و سعادت انسان است، تمام شئون و برنامه‌های زندگی خوشبختی را معرفی کرده است و به همهء عواطف و غرائز و تمایلات او توجه کرده است. یکی از آن مباحث،این است که دین،برای دنیاست یا آخرت و یا شامل هر دو می‌شود؟و جنبه دیگر قلمرو دین،این است که دین فقط شامل امور شخصی و فردی می‌شود،یا علاوه بر امور شخصی و فردی،شامل امور اجتماعی هم می‌شود؟که در این چند صفحه اساس مبحث را تشکیل می‌دهند. مبحث دوم:قلمرو دین در مورد حوزهء امور شخصی است،یا اجتماعی و شخصی؟ الف:مکاتبی که حوزه قلمرو دین را فقط منحصر در امور شخصی می‌دانند: 1)لیبرالیسم یکی از نظریات مشترک میان لیبرالیسم دینی وسیاسی،جدائی قلمرو شخصی و امور عمومی‌ است،که باورهای دینی و اعتقادات مذهبی به حوزه شخص،اختصاص دارد که براساس لیبرالیسم‌ سیاسی،اعتقادات و باورهای هرکس در حوزه فردی و شخصی،او محترم است. شخصی تلقی کردن دین،محدود نمودن آن به باور و ایمان شخصی و حد اکثر انجام مناسک‌ شخصی و آیین‌های عبادی فردی و قطع ارتباط میان برنامه‌ها و تعالیم اجتماعی و سیاسی وحی و مناسک شخصی آن بر این امر،مبتنی است که عقل انسان از دستیابی بدوی و اثبات عقاید دینی،ناتوان‌ باشد. دین بر تمام ابعاد فردی و اجتماعی،اقتصادی و خانوادگی و سیاسی زندگی انسان و تمام دوره‌های‌ آن دنیا و آخرت حکومت دارد. مثلا اگر دانشمندی با آزمایشات خود مشروبات الکلی را زیان‌آور تلقی کند و صرفا برای رعایت‌ بهداشت-نه به این دلیل که استعمال آن کیفر اخروی به همراه دارد و خداوند آنرا نمی‌پسندد-به‌ تحریم آن حکم کند،از قلمرو دین محسوب نمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.