Skip to main content
فهرست مقالات

کیفیت معاد از دیدگاه حکمت متعالیه (1)

نویسنده:

(17 صفحه - از 22 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : معاد، جسم، برزخ، بدن، نفس، طبیعت، تبیان، عالم طبیعت، ماده، عالم برزخ، تجرد، قوس نزول، حرکت، ذات، انسان، تبیان دفتر سی‌ام، حقیقت، عالم برزخ و تجرد برزخی، نشئه، تکامل، تبیان امام‌خمینی، امام‌خمینی، اسمی، کمال، روح، عالم طبیعت و عالم برزخ، مثال، دفتر سی‌ام، دیدن، قوس نزول و صعود

خلاصه ماشینی: "تعلق روح به بدن پس از مرگ «تعلق روح به بدن پس از مرگ همان«توجه نفس به حال خود»است؛زیرا بعد از سکرات موت و قطع ارتباط نفس با بدن تعلقش به این معنی نیست که نفس دوباره داخل‌ چیزی که آن را دور انداخته بود و حالا چیزی بیش از یک لاشه نیست بشود نسبت نفس با این‌ جسدی که خاک شده و می‌پوسد مثل نسبتش با اجسام دیگر است تنها تفاوت این است که‌ شرع احتراماتی برای این جسم قائل شده چرا که سابقا بدن مؤمن بوده»30 بدن برزخی «بدن طبیعی با حرکت جوهری به بدن برزخی متبدل می‌شود،اگر ناظری باشد که نسبت‌ به این حرکت تدریجی چشمی بصیر داشته باشد(مثلا از بیرون همهء این حرکت را مجموعا ببیند)و به عالم برزخ نیز دیدهء باز داشته باشد آخرین مرتبهء عالم طبیعت و اولین درجه عالم‌ برزخ و تجرد برزخی را متباین و مجزا نمی‌بیند،بلکه این را مرتبهء ضعیف‌تر و آن دیگری را مرتبهء قوی‌تر یک حقیقت می‌بیند. ». 33 برزخ نزوری از تجلی عقول به صورت عالمی مستقل الوجود و منفصل از غیر(خیال‌ انسانی)بذاته موجود است و وجود بعد از طی مدراج عوالم برزخی که از آن‌ها در لسان شرع‌ تعبیر به سماوات شده است،به عالم ماده و هیولا می‌رسد و ماده چون قوهء وجود و قابل‌ کمالات غیر متناهیست به استعداد از قیض حق به طرف کمال سیر می‌نماید و بعد از آن‌که‌ به صورت انسان یا حیوان کامل الوجود درآمد دارای قوه خیالی و برزخی و مثالی متصل و جزئی مقید،موجود می‌شود؛چون صعود بر طبق نزول است و آنچه در قوس نزول تحقق می‌یابد با این فرق که فیض،در قوس نزول از عقل شروع نموده و به ماده ختم می‌شود و به عبارت‌ دیگر فیض،در قوس نزول از عقل شروع نموده و به ماده ختم می‌شود و به عبارت دیگر فیض،در قوس نزولی بعد از طی مدراج اشرف به اخس می‌رسد؛لذا قاعده امکان اشرف جاری‌ در قوس نزول و قاعده امکان اخس جاری در قوس صعود و بعد از تحقق قوس صعودی دایره‌ وجود تمام می‌شود و نهایات به بدایات رجوع می‌نماید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.