Skip to main content
فهرست مقالات

معاد از دیدگاه حکمت متعالیه:(2)

نویسنده:

(18 صفحه - از 6 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : جسم ،معاد ،بدن ،نفس ،برزخ ،طبیعت ،عالم طبیعت ،هویت ،انسان ،عالم برزخ ،موت ،ماده ،حشر ،عین ،حرکت ،شخصیت ،اصل ،وحدت ،جسم طبیعی ،کمال ،حقیقت ،معاد جسمانی ،مثال ،جسمیه ،عالم مثال ،هیولای منضمه ،جسم برزخی ،موت طبیعی ،باقی ،موجودات عینیه عالم طبیعت

خلاصه ماشینی:

"(چون مقرون به هیولاست و هیولا،جسم نیست)این‌ هویت واحد،در حقیقت امتدادیه‌اش حرکت می‌کند تا جایی که جسم خالص شود و هیولا را که لاجسمیت بود رها کند،رها کردن جنبه لاجسمیت به مرتبه جسم مثالی رسیدن است و وقتی به آن مرحله رسید حرکت در حقیقت امتدادی جوهری‌اش توقف پیدا می‌کند چون اگر فرض شود که آنجا هم این حرکت ادامه دارد،یعنی اگر ممکن باشد جسم حرکت را ادامه‌ بدهد و از مرتبه مثال بگذرد و موجودی مجرد و غیرجسم شود،دیگر امتداد جوهری(طول، عرض و عمق)نخواهد داشت و اگر این فرض درست باشد،دیگر معاد جسمانی نخواهد بود بلکه روحانی واقع خواهد شد،ولی اینطور نیست برای اینکه عالم مثال،حرکت ندارد. پس چنین نیست که برخی پنداشته‌اند بعد از مرگ روح را از جسم و بدن‌ دنیوی خارج می‌کنند و به جسم و قالب مثالی دیگری که آنجا گذاشته شده داخل می‌کنند،نه‌ در واقع در تمام عوالم یک جسم و یک حقیقت و یک شخصیت مطرح است منتها وقتی که‌ سیر کمالی طبیعی‌اش تمام شد و وقتی که تمام قوای طبیعی‌اش به قوای برزخی تبدیل شد و جسم طبیعی به جسم برزخی تبدیل یافت،مستقل می‌گردد،کأنه پوست می‌اندازد و از غلاف‌ قبلی بیرون می‌آید بدون آنکه دیگر لازم باشد که آن پوسته و غلاف قبلی بدنش باشد و لازم‌ باشد که اعتنایی به این پوسته داشته باشد. نمی‌توان گفت که اجسام مثالیه غیر از اجسام بدنیه است،خیر عین همین ابدان و اجسام‌ طبیعیه است،ولی غافل گمان می‌کند که دو تا هستند،عین این بدن آنجا(در عالم مثال) خواهد بود و در عینیت تغییری نخواهد کرد چنانچه مثلا طفلی بیست سال پیش نیم متر بود حالا دو متر شده،آن وقت ریش نداشت ولی حالا ریش دارد،نمی‌گوییم بعد از گذشت سالها جسم به همان حدت و شدت و طراوت اولیه باقی است،بلکه می‌گوییم اصل جسمیت و اصل بدن بدون اینکه نظری به قد و مقدار آن بشود محفوظ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.