Skip to main content
فهرست مقالات

گذر از دیوید هیوم

نویسنده:

(7 صفحه - از 24 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : هیوم، علیت، ادراکات، غرب، فلسفه، جوهر، نفس، نقد، انطباعات، نقد سخن هیوم

خلاصه ماشینی:

"نقد سخن هیوم: قبلا اشاره شد که بله علیت حسی نیست تا قابل تجربه باشد و گفته شد که علیت از نوع معقولات ثانیه فلسفی است که در ذهن،عارض و در خارج،وصف است بری موجود خارجی،حال باید دید منشأ انتزاع این مفهوم کجاست؟شهید مطهری گوید:«بیان شد که«هر علم حصولی مسبوق به علم ضوری است»و تا ذهن نمونه واقعیت شیئی را نیابد نمی‌تواند تصوری از آن بسازد خواه آنکه آن نمونه را در داخل ذات نفسی بیابد و یا آنکه از راه حواس‌ خارجی به آن نائل شود. نقد نظر هیوم: باید گفت بنابر اصل قبلی که علوم حصولی ما ناگریز به علم حضوری برمی‌گردد ما باید در یک جا مستقیما جوهریت و عرضیت را یافته باشیم و بعد مفهوم آن دو را ساخته باشیم، ما به علم حضوری خود را و حالات نفسانی خود همچون ادراکات و انفعالات و افعال و وابستگی وجود ادراکات و انفعالات را به نفس می‌یابیم و از این راه با واقعیت جوهریت و عرضیت اتصال وجودی برقرار می‌کنیم. 7 نقد نظر هیوم: علامه جعفری در اعتراض به این سخن گوید:با تغییر دادن کلمه«کلی»و جانشین ساختن‌ «معنای وسیع‌تر»به جای آن،آن معنای کلی و عام که قطعا در افراد و مصادیق جزیی و محدود منحصر نمی‌گردد،نظریه اینها اثبات نمی‌شود؛زیرا آنان با وارد کردن کلمه«وسیع»مفهوم کلی‌ را به عنوان«شامل همه افراد مشابه»می‌پذیرند،در صورتی که همه افراد مشابه هرگز بالفعل در ذهن آدمی حاضر نمی‌شوند مخصوصا اگر افراد مشابه متناهی محدود نباشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.