خلاصه ماشینی:
"لفظ«غریب»را-که به حساب حروف ابجد برابر 1212 میباشد-سال تولد وی دانستهاند؛چنانکه محمد حسن خان اعتماد السلطنه در کتاب«المآثر و الآثار»،ذیل ترجمه حاج ملا هادی چنین مینویسد:«تاریخ ولادتش-غریب-و مدت عمرش-حکیم-است لفظ غریب در تاریخ تولد سبزواری شگفت انگیز است چرا که این فرمایش حکیمانه هم هست که«کن فی الدنیا کأنک غریب»و عجیبتر اینکه مدت عمر آن فیلسوف الهی نیز همان صفت اوست که لفظ«حکیم»باشد.
» حکیم سبزواری و حکمت متعالیه: اگرچه فیلسوف سبزواری،خود مبتکر و مبدع اسلوبی خاص در فلسفه و سبکی جدید و سلکی نوین نیست،لیکن،در تبعیت از ملاصدرا هرگز شیوه تحقیق مخصوص به خود را از دست نداد و در محاکمه بین آراء و نظریات و نقد و سنجیدن اصول و فروع و قواعد و اساس عقاید حکمی و نظریات عقلی،جز به طریق برهان و استدلال رهسپار نگشت و هیچگاه به رد یا ابرا نابخردانه و غیر معقول نپرداخت چرا که در بسیاری از مسائل و مباحث فلسفی،با مقتدای راستین مخالفت از روی تحقیق و استدلال داشت.
برخی از موارد رد یا تأیید نظریه ملاصدرا: 1)مختار صدرا در مورد علم این است که علم،کیف حقیقی است ولی سبزواری از آن عدول کرده میفرماید:«و لکن بعد اللتیا و اللتی،لست افتی بکون الحکم کیفا حقیقة و إن أمر هذا الحکیم المتأله علیه فی کتبه» 2)حکیم سبزواری در بحث غرر در رسم عرض،نسبت به نظر صدرا که میگوید:«حرکت در مقولهای از همان مقوله خواهد بود،و لذا حرکت به اعتبار تحریک از مقوله فعل یا أن یفعل میباشد و به اعتبار تحرک از مقوله انفعال یا أن اینفعل است."