Skip to main content
فهرست مقالات

کتابشناسی: هستی از نظر فلسفه و عرفان

نویسنده:

(7 صفحه - از 87 تا 93)

خلاصه ماشینی:

"انگیزه و نظر استاد از تألیف این کتاب-چنانکه مؤلف در پیشگفتار اشاره کرده-بیان‌ اصالت و وحدت حقیقت وجود و اثبات مبدأ جود و فیض به طریقه متألهین از حکما و محققین از عرفا می‌باشد. با وجود این،استاد قائل است به اینکه‌ وجود،قابل تعریف نیست؛چون حقیقت وجود به حسب علم ارتسامی و حصولی،در غایت خفاء و کمون است و آنچه که ما از وجود ادراک می‌کنیم،وجود مفهومی و انتزاعی است که‌ عنوان برای وجودات خاصه است،و این مفهوم عام بدیهی چون ذاتا بسیط و از سنخ ماهیات‌ نمی‌باشد،قابل تعریف نیست. استاد در این فصل بیشتر به بررسی نظریات بزرگان درباره اصالت یا اعتباریت وجود پرداخته سپس با استناد به ادله و ظهور کلام خود بزرگان،اصالت وجود را اثبات کرده است. فصل یازدهم:حقیقت وجود حق تعالی:بین بزرگان از عرفا اختلاف است که آیا وجود حق تعالی‌ و هویت واجب،وجود لا بشرط است که عبارت از وجود مطلق عاری از قید اطلاق باشد و یا اینکه حقیقت واجبیه،وجود مأخوذ به شرط لا است که از او به مرتبه احدیت و غیب اول و تعین اول تعبیر نموده‌اند. فصل شانزدهم:اثبات مبدأ وجود به طریقه حکمای الهیین:صدر المتألهین در مشاعر فرموده که‌ واقع در عین و موجود خارجی،حقیقت نفس وجودات است نه ماهیات؛وجود،حقیقت بسیط می باشد که نه جنس و نه فصل و نه نوع و نه تشخص زائد بر ذات دارد،بلکه تشخص وجود به نفس ذات بسیطه خود می‌باشد. فصل نوزدهم:وجود،عین ماهیت حق است و حق تعالی وجودی زائد بر ماهیت ندارد:شیخ الرئیس در شفا بدین مضمون فرموده که واجب الوجود بالذات باید واجب الوجود از جمیع جهات و حیثیات بوده باشد و الا مرتبه‌ای برای ا فرض شد که در آن مرتبه موجود نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.