Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه خلقت در اسلام (2)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : خدا ،خلقت ،انسان ،کمال ،اسم ،خلق ،مظهر ،خداوند ،قرآن ،فعل ،فطرت ،دین ،ذات ،آدم ،مقصد ،امام ،فلسفه خلقت ،برنامه ،عقل ،سفر ،زندگی ،به‌سوی کمال ،حرکت ،مردم ،حرکت به‌سوی کمال ،انسان به‌سوی کمال ،علم ،هدف ،به‌سوی کمال و مقصدی ،مظهر اسم

خلاصه ماشینی:

"همان‌طور که در قرآن آمده« قال رب بما اغویتی لازینن لهم فی‌ الارض و لاغوینهم اجمعین؛الا عبادک منهم المخلصون »؛(ای پروردگار من به خاطر آنچه که مرا برای‌ آن گمراه نمودی،من آنچه که در زمین است را برای آدمیان زیبا خواهم داد و همه آنها را گمراه‌ خواهم نمود مگر بندگان مخلصت را) هست حق را دو اسم کارگزار هر یکی را مظاهر بسیار مظهر آن خلاف مظهر این‌ آن سوی کفر خوانده وین سوی دین آن دو اسم،اسم هادی است و مضل‌ فاش گفتم که حل شود مشکل مظهر آن نبی و اتباعش‌ مظهر این بلیس و اشیاعش ان هدایت کند به صدق و ثواب‌ وین دلالت کند به کفر و حجاب آنت خواند به قرب و نزدیکی‌ وینت راند به بعد و تاریکی روی آن در صیانت خاطر روی این در عمارت ظاهر استعاذت که امر کرد بدان‌ ایزدت در قرائت قرآن اولا آن بود که از ره دل‌ رو به هادی کنی ز اسم مضل سر ذلت نهی به خاک نیاز که تویی کارساز کارم ساز زیر حکم مضل مفرسایم‌ آن من باش تا بیاسایم ثانیا آنکه از ره صورت‌ نکند نفس و دیو مغرورت هرچه در وی ضلالتی بینی‌ دامن از وی تمام در چینی و آنچه در وی هدایتی یابی‌ روی همت به سوی او تابی‌2 ولی هیچ کدام از موجودات مظهر جامع جمیع اسماء الهی نشدند جز انسان کامل که مرتبه‌ انسان کامل به حسب صعود وجودش و ارتقاء کمالش عبارت از جمع جمیع مراتب«الهیه»و «کونیه»است و به همین نکته و اشاره به حسب صعود است مثل:« اول ما خلق الله نوری »اولین‌ چیزی که خدا آفرید نور من بود،و« اول ما خلق الله العقل »اولین چیزی که خداوند آفرید،عقل بود و من عقل هستم،و نظایر اینها که بیان این نکته‌اند که انسان به حسب صعود به صادر اول و مخلوق اول می‌رسد،و با آنها اتصال بلکه اتحاد وجودی می‌یابد به گونه‌ای که‌ کلمات وجودی را شئون ذات خود می‌بیند،و مظهر تام و اتم حق سبحانه می‌گردد و خلیفه الله‌ می‌شود که خلیفه باید به صفات مستخلف باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.