Skip to main content
فهرست مقالات

حدوث اسمی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : حدوث، اسمی، حدوث اسمی، ذات، حدوث و قدم، حدوث ذاتی چونکه حدوث ذاتی، حق‌تعالی، حادث، احدیت، اسماء و صفات، تعین، شئ، تجلی، شهود، ظهور، وحدت، حدوث ذاتی، حقایق، قدیم، عقل، تجلی ذات حق‌تعالی، شرح منظومه، حقیقت ذات حق‌تعالی، وحدت و کثرت، ماهیات، تقسیم، مرتبه تجلی فعلی حق‌تعالی، اصطلاح، حدوث و قدم زمانی، مرتبه واحدیت مرتبه تجلی

خلاصه ماشینی: "هر کدام از این مراتب مسبوق‌اند به عدم خود در مرتبه قبل اسماء و صفات با تعین خاص خود(مفاهیم و ماهیات اشیاء)در مرتبهء بالاتر تحقق نداشتند،پس همه به لحاظ ماهیت و ذات حادثند و وجود آنها هم از آن‌ حق‌تعالی می‌باشد. بنابراین مبنای حدوث اسمی از یک طرف برمی‌گردد به اینکه وجود اشیاء از آن‌ خودشان نیست بلکه از آن حق‌تعالی است و از طرف دیگر اینکه حد و ماهیت این‌ وجود هم زمانی از آن انتزاع شده که وجود از غیب ذات تنزل به احدیت و واحدیت‌ کرده و بعد در وجود منبسط(یعنی در مقام فعل)تجلی کرده و سپس ماهیات ظهور پیدا کردند. مرحوم شیخ محمد تقی آملی(ره)در تعلیقهء نفیس خود«دررالفوائد»برشرح منظومه‌ در این‌باره فرموده است:عالم،یعنی همان ماهیات و(مفاهیم)که از آنها به اسماء و صفات تعبیر شده،از حدود وجود منبسط انتزاع می‌شوند و همه آنها مسبوق هستند به عدم خود در مرتبهء احدیت،وجود منبسط(یعنی تجلی فعلی حق‌تعالی)که از عقول و نفوس و صور و اجسام گرفته،همه اسمائی هستند که ادث شده‌اند به عوالم ممکن‌ (اعم از عالم مجرد و مادی)و این حدوث هم بعد از تجلی ذات حق‌تعالی بود به اسم‌ المبدع. مرحوم آشتیانی در ادامه می‌فرماید: چون این حقایق و مفاهیم و تعیات در دو مرتبهء بالاتر ظهور و تحقق ندارند و بعد از آن در مرتبه سوم ظهور پیدا می‌کنند پس صحیح است گفته شود که اینها حادثند و جدید اما نه حدوث زمانی چونکه تأخر آنها از حق،تأخر زمانی نیست بلکه تأخر رتبی‌ است و باید توجه داشت که تأخر زمانی فقط در سلسلهء عرضی(طبیعت)است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.