Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی کوتاه در مقایسه هستی شناسی ابن سینا و شیخ اشراق

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : هستی‌شناسی ابن‌سینا و شیخ اشراق، ابن‌سینا، مقایسه هستی‌شناسی ابن‌سینا و شیخ، هستی‌شناسی، عرفان، فلسفه، سهروردی، ماهیت، اصالت ماهیت، فیلسوف

خلاصه ماشینی: "او حتی کتابی بنام«حکمت المشرقیه»دارد که‌ البته از بین رفته است و ما دقیقا از طرح فلسفی او مطلع بیستیم ولی با توجه به دیگر آثارش، برخی مراد ابن سینا را از مشرق همان معنایی می‌دانند که شیخ اشراق فهمیده است یعنی عالم‌ وجود،شرقی دارد که عالم نور است و غربی دارد که عالم ماده است. ابن سینا را می‌توان،مؤسس هستی شناسی نامید زیرا قبل از او این علم به صورت پراکنده وجود داشت در آثار فیلسوفانی مانند ارسطو اگرچه‌ موضوع ما بعد الطبیعه یا الهیات،موجود بما هو موجود معرفی می‌شود ولی بحث‌های وی‌ پراکنده است و ابن سینا علاوه بر ارائه تفسیری از هستی‌شناسی ارسطو،مطالبی را نیز ابداع‌ کرده است ابن سینا نخستیتن بار هستی شناسی را به صورت علمی درآورد که ما امروزه آن را به علم ontoliogy تعبیر می‌کنیم وی نخستین بار الهیات بمعنی‌الاعم را از الهیات به معنی- الاخص جدا می‌کند و موجود بماهو موجود را موضوع علم الهیات معرفی می‌کند(بالمعنی- الاعم)و این از نوآوری‌های فلسفی ابن سینا می‌باشد. اموری دیگر از مباحث هستی‌شناسی: یکی دیگر از موارد اختلاف مشاء و اشراق،مسأله وحدت و کثرت و وجود است مشائین و ابن سینا موجودات را حقایق متباینه می‌دانند که هیچ‌گونه اشتراکی بین آنها وجود ندارد در حالی که اشراقیون و سهروردی قائل به وحدت و کثرت موجودند ولی وحدت در کثرت و نیز کثرت در وحدت برای وجود قائل نیستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.