چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت فرآیند بازاریابی بر اساس مدل 7P (محصول، قیمت، مکان، ترویج، کارکنان، فرآیند و شواهد فیزیکی) در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان است. روش: پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی، روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه 96 نفر است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محققساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین مؤلفههای فرآیند بازاریابی بر اساس مدل 7P در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان بیشتر از سطح متوسط است و مؤلفۀ "قیمت" بهترین وضعیت را نسبت به سایر مؤلفهها دارد. همچنین بین نظر پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیتشناختی رشتۀ تحصیلی، نوع کار در کتابخانه و دانشگاه محل خدمت، تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی برحسب متغیرهای جمعیتشناختی جنسیت، سابقۀ خدمت، سن، میزان تحصیلات و نوع کتابخانه تفاوت معنادار مشاهده شد. اصالت/ ارزش: نتایج این پژوهش مدیران را در شناخت مفهوم، اهمیت و بهبود بازاریابی در سازمان یاری میدهد و شیوههای مناسب برای افزایش بهبود فرآیند بازاریابی بر اساس مدل 7P در کتابخانههای دانشگاهی را به آنها میشناساند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: نتايج نشان داد که ميانگين مؤلفه هاي فرآيند بازاريابي بر اساس مدل P٧ در کتابخانه هاي دانشگاهي شهر اصفهان بيشتر از سطح متوسط است و مؤلفۀ "قيمت " بهترين وضعيت را نسبت به ساير مؤلفه هادارد.
به نظر نوروزي (١٣٨٦) همۀ ما به عنوان کتابداران و متخصصان اطلاع رساني و به سبب موقعيت شغلي و خدماتي که ارائه مي دهيم خواسته يا ناخواسته درگير فرآيند بازاريابي هستيم د از يک سو خدمات اطلاعاتي مطرح هستند و از سوي ديگر استفاده کنندگاني که بايد نيازهاي آنها شناسايي و رفع شود.
بزرگي و نصيري (١٣٨٨) پژوهش خود را بر روي ٢٣ نفر از مديران کتابخانۀ ملي جمهوري اسلامي ايران و با روش پيمايش ي توصيفي انجام داد که يافته هاي وي حاکي از آن است که ميزان آشنايي مديران با مفهوم بازاريابي اطلاعات در حد مطلوبي قرار دارد (٥٧/١ درصد) و به ضرورت آن نيز واقف هستند.
يافته هاي آزمون t٢ هتلينگ آماره اندازه (به تصویر صفحه مراجعه شود) برحسب يافته هاي جدول ٣، F مشاهده شده در سطح ٠/٠٥ ≥ Sig معنادار است ، يعني تفاوت بين ميانگين مؤلفه هاي فرآيند بازاريابي بر اساس مدل هفت پي معنادار بود، بنابراين ميزان بازاريابي در کتابخانه هاي دانشگاه هاي دولتي شهر اصفهان به طور يکسان وجود ندارد.
بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش نشان داد که وضعيت مؤلفه هاي فرآيند بازاريابي بر اساس مدل هفت پي در کتابخانه هاي دانشگاه هاي دولتي شهر اصفهان بيشتر از سطح متوسط است و در وضعيت مطلوبي قرار دارد.