چکیده:
هدف: هدف این پژوهش شناخت و معرفی مهمترین معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا از دیدگاه کاربران است. روش/ رویکردپژوهش: این پژوهش از لحاظ روششناسی در زمرۀ پژوهشهای کمی قرار دارد و از روش پیمایش بهره میبرد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ محققساخته است، جامعۀ آماری، کاربران کتابهای گویای سایت آدیولیب هستند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. یافتهها: یافتههای این پژوهش حاکی از این مطلب بود که 81 معیار در ذیل 12 ملاک مزیت، انگیزۀ کاربرد، معیار انتخاب، موضوع مورد علاقه، ویرایش، روایت، موسیقی و صداسازی، تقطیع و نامگذاری، ویژگی و کیفیت صدا، قالب انتشار، شیوۀ دسترسی و جستوجو و اطلاعات کتابشناختی (که از کنار هم قرار گرفتن معیارهای مرتبط با هم تشکیل شدهاند) در معرض نظر کاربران قرار گرفت و از این میان معیارهای دریافت فایل اینترنتی دانلودشدنی و انتقال به یک دستگاه پخش صوت، انتقال صحیح لحن جمله توسط راوی، فن بیان صحیح راوی، قابلیت اجرا در انواع دستگاههای پخش صوت، صدای مطلوب و دلنشین راوی، تناسب جنس صدا و لحن راوی با نوع متن، امکان جستوجوی کتاب گویا بر اساس موضوع، انتخاب کتاب گویا متناسب با سلیقه و نیاز شخصی، استفاده از موسیقی در آثار کودکان و دریافت کتابهای گویای رایگان از اینترنت بیشترین اهمیت را دارند. اصالت/ ارزش: نتایج این تحقیق برای اولین بار معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا را از دیدگاه کاربران مشخص کرد. مشارکتکنندگان مصادیقی از این معیارها را عرضه کردند که توجه به آنها در تولید کتابهای گویا موجب افزایش کیفیت تولیدات میشود.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي اين پژوهش حاکي از اين مطلب بود که ٨١ معيار در ذيل ١٢ ملاک مزيت ، انگيـزة کـاربرد، معيار انتخاب ، موضوع مورد علاقه ، ويرايش ، روايت ، موسيقي و صداسازي، تقطيـع و نامگـذاري، ويژگـي و کيفيت صدا، قالب انتشار، شيوة دسترسي و جست وجو و اطلاعات کتـاب شـناختي (کـه از کنـار هـم قـرار گرفتن معيارهاي مرتبط با هم تشکيل شده اند) در معرض نظر کاربران قرار گرفت و از ايـن ميـان معيارهـاي دريافت فايل اينترنتي دانلودشدني و انتقال به يک دستگاه پخش صوت ، انتقال صـحيح لحـن جملـه توسـط راوي، فن بيان صحيح راوي، قابليت اجرا در انواع دستگاه هاي پخـش صـوت ، صـداي مطلـوب و دلنشـين راوي، تناسب جنس صدا و لحن راوي با نوع متن ، امکان جست وجوي کتـاب گويـا بـر اسـاس موضـوع ، انتخاب کتاب گويا متناسـب بـا سـليقه و نيـاز شخصـي، اسـتفاده از موسـيقي در آثـار کودکـان و دريافـت کتاب هاي گوياي رايگان از اينترنت بيشترين اهميت را دارند.
(٢٠٠٨) در بررسي کاربران کتاب گويا نشان داد که ٢٨ درصد از افراد بالغ شرکت کننده در اين بررسـي در سـال ٢٠٠٧ حـداقل بـه يـک کتـاب گويـا گوش داده اند و اين نشان دهندة رشد سه درصدي نرخ کاربري نسبت به نتايج اين تحقيـق در سـال ٢٠٠٦ و اقبال رو به رشد استفاده از رسانه هاي صوتي ميان کاربران است .
Audiobook listeners are affluent, well educated and avid book readers: APA 2010 consumer survey data released.