Skip to main content
فهرست مقالات

ولایت از دیدگاه اهل عرفان/ بخش نخست

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ولایت ،مظهر ،انسان کامل ،خداوند ،حق‌تعالی ،کمالات ،ذات ،فیض ،انسان کامل مظهر اتم اسماء ،آدم ،اسماء و صفات الهی ،عین ،حدوث ،آفرینش ،عشق ،شناخت ،ظهور ،عین ذات حق‌تعالی ،عالم طبیعت ،آینه‌ی عالم و انسان کامل ،حقیقت ،آینه انسان کامل ،اهل عرفان ،اسمای الهی ،مظهر همه‌ی اسماء ،شناخت خداوند بدون شناخت انسان ،حدوث و قدم عالم ،آینه‌ی عالم ،مسأله ولایت ،انسان کامل با مسأله آفرینش

خلاصه ماشینی:

"»11 و اگر اشکال شود که با این تقریر حق تعالی، مستکمل به غیر باشد،گوییم:«آن چیز که حق را به منزله‌ی آینه است یعنی انسان کامل یا عالم، از جمله‌ی لوازم و مظاهر اسماء و صفات اوست و مطلقا غیر او نیست بلکه از وجهی عین او و از وجهی دیگر غیر اوست(اشاره به وحدت وجود)پس مستکمل به غیر نباشد: {Sاین نکته‌ایست مشکل و مغلق گمان مبر# کز غیر کسب کرد کمالات،کردگار# زیراکه عین یکدیگرند این دو آینه# عین و نه عین و غیر و نه غیر،اینت کار و بار# اینجاست عقل عامی و نادان و اجنبی# اینجاست وهم و اله و مجنون و بیقرار»12S} برای روشن شدن مطلب ذکر تمثیلی نافع می‌باشد. {Sلایق آن دیدم که من آیینه‌ای# پیش تو آرم،چو نور سینه‌ای# تا ببینی روی خوب خود در آن# ای تو چون خورشید شمع آسمانS} (به تصویر صفحه مراجعه شود) {Sآینه آوردمت،ای روشنی# تا چو بین روی خود،یادم کنیS} پس انسان باید خود را مثل آینه کند تا اسماء و صفات الهی در او تجلی یافته و خود مظهر آنها بشود،همان‌طور که انسان کامل مظهر همه‌ی اسماء و صفات شد:{/«و علم آدم الاسماء کلها»/}13این‌که آدم معلم شد به اسمای الهی، مقصود این نیست که اسم حیوانات یا اشیاء به او تعلیم داده شد-آن‌طور که در تورات آمده است- هر چند همان هم یک بهره‌ای از حقیقت دارد، این‌که نامگذاری همه‌ی اشیا را به آدم واگذار کرد،این را می‌شود این چنین تعبیر کرد که ظهور همه‌ی اشیا از طریق انسان کامل است پس تعینات اسمی همه‌ی اشیا در حقیقت از این مجرا ظاهر شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.