چکیده:
هدف: با توجه به اهداف کتابخانههای دانشگاهی و اهمیت وبسایتها در اشاعۀ اطلاعات بر طبق اهداف سازمان مادر به تمامی کاربران، باید وبسایت کتابخانهها دسترسپذیر باشند تا به همۀ کاربران خود با تواناییهای مختلف خدمترسانی کنند. با این هدف به ارزیابی دسترسپذیری وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران پرداختهایم. روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که برای گردآوری اطلاعات آن از روشهای ارزیابانه و پیمایشی استفاده شده و جامعۀ پژوهش وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است. یافتهها: نتایج یافتهها نشان داد که وبسایت کتابخانهها بر اساس ارزیابی دستی/ فنی، 21/39 درصد و بر اساس ارزیابی کاربران، 55/85 درصد دسترسپذیر بودند. همچنین نتایج نشان داد که بین نظرهای کاربران در زمینۀ دسترسپذیری وبسایت تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارت دیگر سه گروه کاربران نظرهای یکسانی نداشتند. همچنین، بین دسترسپذیری وبسایت کتابخانههای دانشگاههای دولتی از نظر ارزیابی دستی تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بـه همـين علـت ارزيابي دسترس پذيري وب سايت کتابخانه هاي دانشگاه هاي دولتي شهر تهران موضوع پـژوهش شـد، زيرا بايد بررسي شود که تا چه ميزان در طراحي وب سايت ها به نياز کاربران توجه شده است يا تا چـه ميزان استانداردهاي دسترس پذيري را در طراحي وب سـايت هـا لحـاظ کـرده انـد تـا بتواننـد موفقيـت بيشتري را در دسترس پذير کردن وب سايت هاي خود کسـب کننـد.
نتايج آزمون مجذور کا بر اساس دو شيوة ارزيابي شاخص هاي استخراجي از کنسرسيوم وب جهان گستر و تجارب کاربران (به تصویر صفحه مراجعه شود) پرسش چهارم : آيا تفاوت معناداري بين سـطح دسـترس پـذيري وب سـايت کتابخانـه هـاي دانشگاه هاي دولتي وجود دارد؟ در پاسخ به چهارمين پرسش ميتوان گفت که ارزيابي وب سايت ها بـه دو روش دسـتي و تجـارب کاربر صورت پذيرفت ، بنابراين به منظور تشخيص تفاوت بين دسترس پذيري وب سايت ها و به دليل اسمي بودن داده ها از آزمون مجذور کا، استفاده شد و براي تشخيص تفاوت بـين دسـترس پـذيري وب سايت کتابخانه هاي دانشگاه هـاي دولتـي شـهر تهـران از روش ارزيـابي تجـارب کـاربر، چـون تفاوت ميانگين در بيش از دو جامعه بررسي مـيشـد و داده هـاي گـردآوريشـده رتبـه اي بودنـد، آزمون کروسکال واليس به کار رفت .
نتايج آزمون مجذور کا از تفاوت بين دسترس پذيري وب سايت ها از روش ارزيابي دستي ارزيابي دستي مقدار درجۀ آزادي مقدار p مجذور کا پيرسون 31/43 11 0/001 تعداد موارد معتبر 408 همچنين با توجه به جـدول ٦ مـيتـوان گفـت بـين دسـترس پـذيري وب سـايت کتابخانـه هـاي دانشگاه هاي دولتي شهر تهران ، از نظر ارزيابي تجارب کاربران تفاوت معناداري به چشم ميخورد.