چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر زبان نمایهسازی بر رتبهبندی تصاویر در موتور کاوش گوگل است. بهمنظور نیل به این هدف، چگونگی رتبهبندی نتایج جستوجو در نمایهسازی تصاویر با استفاده از زبان آزاد و زبان کنترلشده در موتور کاوش گوگل بررسی شده است. روش: پژوهش به روش تجربی انجام شده است. جامعۀ پژوهش، 30 تصویر از تمبرهای قدیمی ایران مربوط به سالهای 1331 تا 1357 بود. برای اجرای این پژوهش، دو سایت با استفاده از دو حساب کاربری در محیط گوگل ایجاد شد و این تصاویر در هر دو سایت بارگذاری شدند، با این تفاوت که عناوین تمبرها در سایت 1 بر اساس زبان کنترلشده و در سایت دو بر اساس زبان آزاد درج شدند. نمایهسازی بر اساس زبان کنترلشده در این پژوهش، با همکاری و مشورت ویراستاران اصطلاحنامۀ مواد گرافیکی کتابخانۀ کنگرة آمریکا انجام شد. پس از گذشت یک بازۀ زمانی 40 روزه، تصاویر در بخش جستوجوی تصاویر موتور کاوش گوگل جستوجو شدند و رتبۀ تصاویر بازیابیشده در هر دو گروه بررسی شد. یافتهها: درتجزیه و تحلیل توصیفی، امتیاز رتبههای تصاویر بازیابیشده در دو گروه محاسبه و در تجزیه و تحلیل استنباطی برای مقایسۀ رتبهبندی نتایج جستوجوی تصاویر از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که استفاده از زبان نمایهسازی آزاد در مقایسه با زبان کنترلشده در بارگذاری تصاویر در اینترنت، تأثیر مثبتی در رتبهبندی نتایج جستوجوی این تصاویر بهوسیلۀ موتور کاوش گوگل دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج حاصل از اين پژوهش نشان ميدهد که استفاده از زبان نمايه سـازي آزاد در مقايسـه بـا زبـان کنترل شده در بارگذاري تصاوير در اينترنت ، تأثير مثبتي در رتبه بندي نتايج جست وجـوي ايـن تصـاوير به وسيلۀ موتور کاوش گوگل دارد.
با توجه به اهميت موتور جست وجوي گوگل در بازيابي تصاوير و از آنجا که تـاکنون پژوهشـي در مورد تأثير زبان نمايه سازي در بازيابي تصاوير از گوگـل انجـام نشـده ، ايـن پـژوهش بـر آن اسـت تـا در جست وجو از موتور کاوش گوگل ، به روش تجربي، تأثير استفاده از زبان آزاد و زبان کنتـرل شـده را بـر رتبه بندي نتايج جست وجوي دو گروه تصاوير (که هر گروه به يکي از دو زبان فوق نمايه سازي شده انـد و در محيط وب قرار گرفته اند) بسنجد؛ تا از طريق نتايج حاصل بتوان به مناسب تـرين روش نمايـه سـازي براي سازماندهي و يافتن تصاوير مورد نظر در اينترنت به وسيلۀ موتور کاوش گوگل دست يافت .
داده هاي مربوط به سؤال دوم پژوهش مبني بر اينکه "در نمايه سـازي تصـاوير بـا اسـتفاده از زبـان کنترل شده ، رتبه بندي نتايج جست وجو در موتور کاوش گوگل چگونه است ؟" در جدول هـاي ٥ و٦ آمده است .
رتبه بندي نتايج جست وجوي تصاوير برحسب زبان نمايه سازي کنترل شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) ادامه جدول ٥.
بنابراين ، بين رتبه بندي نتـايج جسـت وجـو بـه وسـيلۀ موتور کاوش گوگل در جست وجوي تصاوير نمايه شده به زبان آزاد و زبـان کنتـرل شـده ، تفـاوت معناداري وجود دارد و فرضيۀ پژوهش تأييد ميشود.