Skip to main content
فهرست مقالات

سراب سراب عرفان: تحلیلی انتقادی بر بخشهایی از کتاب «سراب عرفان»

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سراب سراب عرفان، سراب عرفان، ذات، عرفا، کتاب، حق‌تعالی، خداوند، عین، مقالات سراب سراب عرفان، وحدت

خلاصه ماشینی: "فیلسوف منکر تولد موجودات از ذات اقدس ربوبی است و این صفت را خاص عالم طبیعت و ماده می‌داند چرا که در تولید،دو طرف لحاظ می‌شود اما آن نسبت و اضافه‌ای که بین موجودات لحاظ می‌شود فاقد دو طرف بوده و تنها دارای یک طرف مستقل است که این نسبت را«اضافه‌ی اشراقیه»می‌نامند یعنی حق تعالی،نه در افاضه، چیزی از ذات بسیطش کم می‌شود و نه در تعین دادن،چیزی به او اضافه می‌شود حال آنکه در تولد و تولید امر عکس این است،قد اشیر الیه بقوله تعالی:{/«لم یلد و لم یولد»/}2 مرحوم سبزواری-رحمة الله علیه-در تفسیر حدیث معصوم-علیه السلام-چنین می‌فرماید: «قوله علیه السلام:کمال الاخلاص نفی الصفات عنه أی الصفات المأخوذة بحیث یکون لها نسبة مقولیة بخلاف الانتساب الاشراقی فانه لا یستدعی طرفا لأنه الاشراق القائم بالذات و عند ظهوره بالواحدة التامة یفنی کل مستشرق و ینفی کل قابل غاسق». اما وحدت:اگر شیئی واحد بود به وحدت حقه حقیقه،مقابلی ندارد و در اینجا وحدت عین ذات است،یعنی آنچه غیر او باشد باز هم در حیطه‌ی وجودی خود اوست و مغایر او نمی‌تواند باشد چراکه اگر مباین و مغایر بود، او می‌شود یکی و این هم که غیر او بود می‌شود یکی،که دیگر وحدت عین ذات نیست و قابل شمارش است اما خصوصیت دیگر برای واحد حقه حقیقیه این است که بسیط حقیقی می‌باشد یعنی در او هیچ نحوه از انحای کثرت را نمی‌توان اعتبار کرد و ذاتش منشأ انتزاع هیچ گونه کثرت نمی‌تواند باشد و اگر ما به او کثرتی دادیم از ناحیه فهم خودمان است،نه این‌که حقیقتا این چنین باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.