Skip to main content
فهرست مقالات

سراب سراب عرفان: تحلیلی انتقادی بر بخشهایی از کتاب «سراب عرفان»

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : سراب سراب عرفان ،سراب عرفان ،ذات ،عرفا ،کتاب ،حق‌تعالی ،خداوند ،عین ،مقالات سراب سراب عرفان ،وحدت ،سراب سراب عرفان تحلیلی ،ظهور ،مخلوق ،حقیقت ،ماهیات ،عالم طبیعت ،کمال ،کثرت ،ذات حق‌تعالی ،اعیان ثابته ،واحد ،سخن ،انفسی ،ماده ،حد ،وحدت عین ذات ،موجودات ،عالم ماده ،عین ربط به ذات حق‌تعالی ،سراب عرفان <

خلاصه ماشینی:

"فیلسوف منکر تولد موجودات از ذات اقدس ربوبی است و این صفت را خاص عالم طبیعت و ماده می‌داند چرا که در تولید،دو طرف لحاظ می‌شود اما آن نسبت و اضافه‌ای که بین موجودات لحاظ می‌شود فاقد دو طرف بوده و تنها دارای یک طرف مستقل است که این نسبت را«اضافه‌ی اشراقیه»می‌نامند یعنی حق تعالی،نه در افاضه، چیزی از ذات بسیطش کم می‌شود و نه در تعین دادن،چیزی به او اضافه می‌شود حال آنکه در تولد و تولید امر عکس این است،قد اشیر الیه بقوله تعالی:{/«لم یلد و لم یولد»/}2 مرحوم سبزواری-رحمة الله علیه-در تفسیر حدیث معصوم-علیه السلام-چنین می‌فرماید: «قوله علیه السلام:کمال الاخلاص نفی الصفات عنه أی الصفات المأخوذة بحیث یکون لها نسبة مقولیة بخلاف الانتساب الاشراقی فانه لا یستدعی طرفا لأنه الاشراق القائم بالذات و عند ظهوره بالواحدة التامة یفنی کل مستشرق و ینفی کل قابل غاسق». اما وحدت:اگر شیئی واحد بود به وحدت حقه حقیقه،مقابلی ندارد و در اینجا وحدت عین ذات است،یعنی آنچه غیر او باشد باز هم در حیطه‌ی وجودی خود اوست و مغایر او نمی‌تواند باشد چراکه اگر مباین و مغایر بود، او می‌شود یکی و این هم که غیر او بود می‌شود یکی،که دیگر وحدت عین ذات نیست و قابل شمارش است اما خصوصیت دیگر برای واحد حقه حقیقیه این است که بسیط حقیقی می‌باشد یعنی در او هیچ نحوه از انحای کثرت را نمی‌توان اعتبار کرد و ذاتش منشأ انتزاع هیچ گونه کثرت نمی‌تواند باشد و اگر ما به او کثرتی دادیم از ناحیه فهم خودمان است،نه این‌که حقیقتا این چنین باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.