Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تقاضا برای انواع سوخت و جایگزینی بین آنها در نیروگاه های حرارتی تولید برق کشور (تابعه وزارت نیرو)

نویسنده:

(24 صفحه - از 51 تا 74)

کلیدواژه ها : کوتاه‌مدت ،کشش جانشینی ،تقاضای سوخت ،تولید برق حرارتی ،تابع هزینهء ترانسلاگ ،ضریب بار

کلید واژه های ماشینی : گاز ،نفت کوره ،گاز طبیعی ،کشش ،گازوئیل ،تولید ،مصرف گازوئیل و نفت کوره ،نفت کوره و گاز طبیعی ،نیروگاه‌های حرارتی تولید برق کشور ،انواع سوخت ،قیمت ،تقاضای گازوئیل و نفت کوره ،هزینه ،ضریب بار ،تابع هزینه ،مصرف گاز ،تقاضای انواع سوخت نسبت ،نفت کوره نسبت به تغییرات ،کشش ضریب بار سهم هزینه ،مقادیر سهم سوختها نسبت ،کاهش مصرف گازوئیل و نفت ،کشش سیستم ضریب بار سهم ،بار سهم هزینه انواع سوخت ،انرژی ،سوخت نسبت به تغییرات قیمت ،تغییرات ضریب بار با کشش ،سهم ،سهم سوختها نسبت به تغییرات ،کششهای قیمتی تقاضای نهاده‌های تولید ،کوره نسبت به تغییرات سطح

در این مقاله،تقاضا برای انواع سوخت(گازوئیل،نفت کوره و گاز طبیعی)و جایگزینی‌ بین آنها در نیروگاه‌های حرارتی تولید برق کشور،مورد بررسی قرار می‌گیرد.بدین منظور بین آنها در نیروگاه‌های حرارتی تولید برق کشور،مورد بررسی قرار می‌گیرد.بدین منظور از یک تابع هزینهء کوتاه‌مدت غیر هموتتیک ترانسلاگ استفاده شده است.نتایج نشان‌ می‌دهند که«ضریب بار»،یک متغیر اثرگذار بر تقاضای سوخت است و مقادیر سهم‌ سوختها نسبت به تغییرات ضریب بار با کشش می‌باشند.رابطهء جانشینی ضعیفی بین‌ سوختها وجود دارد و تقاضای انواع سوخت نسبت به تغییرات قیمت آنها بیکشش می‌باشد. تورش تغییرات فنی در جهت استفاده از گاز طبیعی و کاهش مصرف گازوئیل و نفت کوره‌ عمل کرده و الگوی تورش مقیاس،در جهت افزایش شدت مصرف گازوئیل و نفت کوره‌ و کاهش شدت مصرف گاز طبیعی بوده است.از طرف دیگر،با افزایش سطح محصول، بهره‌وری جزئی متوسط گازئیل و نفت کوره کاهش،و بهره‌وری جزئی متوسط گاز طبیعی افزایش می‌یابد.با فرضبازده ثابت نسبت به مقیاس،تقاضای گازوئیل و نفت کوره‌ نسبت به تغییرات سطح تولید،کاملا با کشش و تقاضای گاز طبیعی،نسبت به تغییرات‌ مقدار تولید بیکشش می‌باشد.

خلاصه ماشینی:

"پس از تحمیل محدودیتهای تقارن و همگنی‌ سیستم نهایی،متشکل از معادلات سهم گاز طبیعی و نفت کوره به صورت زیر حاصل‌ می‌گردند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به سیستم معادلات سهم،می‌توان قیمت سوختها،سیستم ضریب بار،تغییرات‌ تکنولوژیکی،و میزان تولید را به عنوان عوامل تأثیرگذار بر تقاضای سوختها مشخص نمود. جدول(8):مقادیر محاسبه شده کششهای خودی و متقاطع قیمتی سوختها در سطح میانگین داده‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی کشش سیستم ضریب بار سهم هزینهء سوختها با توجه به نتایج حاصل از برآورد مدل،مشخص می‌گردد که عامل سیستم ضریب بار در جهت ذخیرهء نفت کوره(477521/0-(به تصویر صفحه مراجعه شود))و گازوئیل(267286/0-(به تصویر صفحه مراجعه شود)) همچنین در جهت استفادهء گاز طبیعی(744807/0-(به تصویر صفحه مراجعه شود))عمل کرده است. جدول(9):مقادیر محاسبه شده کششهای ضریب بار سوختها در سطح میانگین داده‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی الگوی تورش مقیاس بر تقاضای سوختها با فرض غیر هموتتیک بودن تکنیک تولید نیروگاه‌های حرارت،در صورت افزایش سطح‌ تولید(عملکرد مقیاس‌1)و با فرض عدم تغییر در قیمت سوختها،سهم هزینهء برخی از سوختها افزایش و سهم بعضی دیگر کاهش خواهد یافت؛که از این ویژگی به عنوان تورش مقیاس‌2 نام برده می‌شود. در حالت بازده ثابت‌ نسبت به مقیاس 1-(به تصویر صفحه مراجعه شود)می‌باشد؛بنابراین در مورد الگوی مورد بررسی در این تحقیق، نرخ رشد بهره‌وری جزئی متوسط نهاده‌ها نسبت به محصول-از رابطهء فوق-به صورت‌ زیر درمی‌آید: (ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ)-aln(Q/Xi)/alnQ--BQi/si جدول(12):مقادیر کشش بهره‌وری متوسط سوخت‌ها در رابطه با تغییرات سطح تولید در سطح متوسط (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق نتایج به دست آمده(جدول 12)،مشاهده می‌گردد که با افزایش سطح محصول، بهره‌وری متوسط گازوئیل و نفت کوره کاهش و بهره‌وری متوسط گاز طبیعی،افزایش‌ می‌یابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.