چکیده:
هدف این مقاله بررسی تأثیر استراتژی و زیربناهای مدیریت دانش بر کسب شایستگیهای محوری از طریق فرایندهای مدیریت دانش در شرکت ایرانخودرو است. پژوهش پیش رو از نظر هدف کاربردی است و از نحوۀ گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بهشمار میرود. جامعۀ آماری پژوهش را 400 نفر از مدیران شرکت ایرانخودرو شکل داده است که 198 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده برای نمونه انتخاب شدند و از نظرهای آنها بهرهجویی شده است. پس از جمعآوری دادههای اولیه بهکمک ابزار پرسشنامه، مدلسازی معادلات ساختاری برای سنجش روابط میان متغیرهای پژوهش بهکار برده شد. نتایج نشاندهندۀ این است که استراتژیهای مدیریت دانش بهطور مستقیم با شایستگیهای محوری مرتبط است و همچنین هیچگونه ارتباط مستقیمی میان زیربناهای مدیریت دانش و شایستگیهای محوری وجود ندارد. با وجود این، فرایندهای مدیریت دانش که نقش متغیر میانجی را داشته است، ارتباط میان استراتژیها و زیربناهای مدیریت دانش و شایستگیهای محوری را بهطور غیر مستقیم تحت تأثیر قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
بـا وجـود اين ، فرايندهاي مديريت دانش که نقش متغير ميانجي را داشته است ، ارتباط ميان استراتژي ها و زيربناهاي مديريت دانش و شايستگي هاي محوري را به طـور غيـر مسـتقيم تحـت تـأثير قـرار مي دهد.
براين اسـاس ، هـدف ايـن نوشـتار، بررسـي تـأثير اسـتراتژي و زيربناهـاي مـديريت دانـش بـر شايستگي هاي محوري از طريق فرايندهاي مديريت دانش با استفاده از ديدگاه مبتنـي بـر منـابع است .
پيشينة پژوهش شايستگي هاي محوري تمام سازمان ها داراي انواع مختلفي از منابع اند که به آنها توانايي ايجاد استراتژي هـاي گونـاگون مي دهد، اما آنها زماني به مزيت رقابتي ممتاز دست مي يابند که موفق به ايجـاد اسـتراتژي هـايي شوند که رقباي ديگر امکان کپي برداري از آنها را نداشته باشند.
اين مدل براساس فرضيه هاي پيش گفته شده است که ارتباط ميان متغيرهاي قابليت هاي زيربنايي و فرايندي مديريت دانش ، استراتژي هاي مديريت دانش و شايستگي هاي محوري را نشان مي دهد.
Performance implications of knowledge management processes: Examining the roles of infrastructure capability and business strategy.
The Impact of Knowledge Management Capability on the Performance of New Product Development.
Strategic human resource practices and innovation performance: The mediating role of knowledge management capacity.
Effects of knowledge management strategy on organizational performance: A complementarity theory-based approach.
Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance: An Integration and Empirical Examination.
A resource-based perspective on knowledge management capability and competitive advantage: an empirical investigation.
Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Boston, MA: Harvard Business School Press.
Analysis of effects of knowledge management strategies on corporate performance.
Capabilities, Processes, and Performance of Knowledge Management: A Structural Approach.
Linking knowledge management with human capital strategy development.