Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد آنالیز هزینه- فایده در انتخاب سیستم حمل و نقل عمومی مناسب برای یک کریدور شهری

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 17 تا 36)

کلیدواژه ها :

ارزیابی اقتصادی ،حمل و نقل عمومی ،انتخاب سیستم ،کریدور ،آنالیز حساسیت

کلید واژه های ماشینی : هزینه، انتخاب سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، سیستم، کریدور، سیستم حمل‌و‌نقل عمومی مناسب، سیستم حمل‌و‌نقل عمومی، وسایل نقلیه، سفر، شهری، حمل‌و‌نقل

امروزه حمل و نقل و ترافیک یکی از بزرگترین مشکلات جوامع انسانی بخصوص در شهرهای بزرگ می‌باشد.برای حل این مشکل و تبعات ناشی از آن،بیشتر مدیران و مسئولان شهری به استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی روی آورده‌اند.این سیستم‌ها دارای اشکال بسیار متنوعی هستند و در این بین مسأله انتخاب مناسبترین سیستم برای هر کریدور شهری همواره مطرح بوده است. در این تحقیق،با محاسبه هزینه‌ها و منافع سالیانه ناشی از احداث سیستم‌های مختلف‌ در یک کریدور شهری،به معرفی روش نسبت منافع به هزینه‌ها جهت انتخاب مناسبترین‌ سیستم از دید اقتصادی پرداخته شده است.هزینه‌ها شامل هزینه‌های ساخت،راه‌اندازی و بهره‌برداری از سیستم و منافع شامل صرفه‌جویی در زمان سفر استفاده‌کنندگان و غیر استفاده‌کنندگان از حمل و نقل عمومی و صرفه‌جویی در هزینه،روشهای دیگر حمل‌ و نقل می‌باشند. در این تحقیق علاوه بر ارائه متدولوژی،به مطالعه موردی بر روی یکی از کریدورهای‌ شهر تهران پرداخته شده است.همچنین به منظور مشاهده اثر برخی از پارامترهای به کار رفته در ارزیابی اقتصادی،آنالیز حساسیت بر روی این پارامترها صورت گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"شکل(1):متدولوژی انتخاب سیستم حمل و نقل عمومی مناسب برای یک کریدور شهری (به تصویر صفحه مراجعه شود) در شکل 2 دیاگرام جریان نقدی در روش نسبت منافع به هزینه‌ها نشان داده شده است. اما زمان سفر با وسایل نقلیه عمومی علاوه بر زمان داخل وسیله نقلیه(زمانهای توقف، افزایش و کاهش سرعت و حرکت با سرعت ثابت)،شامل زمان پیاده‌روی تا رسیدن به‌ ایستگاه،زمان انتظار و زمان پیاده‌روی از ایستگاه تا مقصد نیز می‌شود،در این حالت‌ مجموع زمان سفر کلیه مسافران وسیله نقلیه عمومی در طول کریدور در ساعت اوج‌ به کمک روابط زیر محاسبه می‌شود: (9)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (01)(به تصویر صفحه مراجعه شود) که در آن: PB و :PNS تعداد کل مسافران وسیله نقلیه عمومی در ساعت اوج قبل و پس از احداث‌ سیستم جدید (psg/hr) ، l و :lū میانگین مسافت پیاده روی هر مسافر برای رسیدن به ایستگاه‌ (m) (تقریبا"4/1 فاصله ایستگاه‌ها)، :Sp سرعت پیاده‌روی‌ (m/s) ، tw و :tūw زمان انتظار (sec) (بطور میانگین برابر 4/1 سر فاصله)، DBK و :DūNSK تقاضای سفر با وسیله نقلیه عمومی در قطعه‌ K ام‌ (psg/hr) ،و tBK و :tūNSK زمان سفر هر مسافر با وسیله نقلیه عمومی در طول قطعه‌ K ام‌ . جدول(2):حجم مسافر بین ایستگاه‌های سیستم جدید در ساعت اوج سال 5102[6] (به تصویر صفحه مراجعه شود) پس از مشخص شدن تعداد سفرها با وسایل نقلیه مختلف در سالهای دوره آنالیز، ارزیابی هزینه-فایده برای هریک از سیستم‌ها انجام گرفت. شکل(9):تحلیل حساسیت تصمیم در مورد انتخاب گزینه‌ LRT نسبت به تغییرات دوره ساخت (به تصویر صفحه مراجعه شود) به‌طور کلی از آنالیزهای صورت گرفته مشاهده می‌شود که حتی با افزایش 03 درصدی‌ هزینه‌ها و کاهش 03 درصدی منافع،پروژه همچنان از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است و لذا می‌توان گفت احداث سیستم‌ LRT در کریدور 408 کاملا با معیار اقتصاد ملی مطابقت‌ می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.