چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس متوسطه شهر اشنویه (1588N = ) در سال تحصیلی 86-85 بوده است که از میان آنان 210 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند (210 = n). برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های - پرسشنامه فراشناخت (کارت رایت- هاتن و ولز، 1997)، مقیاس سلامت عمومی GHQ (گلد برگ و هیلیر، 1981) و برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک طرفه، استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که فراشناخت با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد (01/0>P.) همچنین میان نمرات سلامت روانی دانش آموزانی که در سطوح مختلف فراشناخت قرار داشتند، تفاوت وجود دارد.
This paper examines the relationship between metacognition beliefs and mental health and academic achievement in male high-school students of the city of Oshnaviyeh in the 2006-2007 school year. Among these، 210 students selected through cluster sampling. The instruments for this study were Goldberg & Hillier Metacognition Scale، and Cartwright، Hutton & Wells Mental Health Scale. For measuring academic achievement، the researcher applied the students' average scores during the academic terms.
Results indicated that there is a significant relationship between metacognition and mental health. (p <0/01).
خلاصه ماشینی:
"Zohar الف) اطلاع فرد از نظام شناختی خود: این مؤلفه به دانش فرد در مورد آنچه باید دربارة یادگیری و پردازش اطلاعات بداند، اشاره دارد و شامل اطلاعاتی مثل تواناییهای حافظه، مراحل حافظه، انواع حافظه و ظرفیت آنها، نحوه بررسی مطالب و فرآیندهای کنترل کننده است.
Lobban & et al نتایج پژوهشهای رادزیزوسکا و همکاران 1 (1996)، ریچاردسون 2 (1993) و کندل و دیویس 3 (1986) نشان داده است که میان سلامت روانی پایین (مثل اختلالات عاطفی و اضطرابی) و مشکلات رفتاری مانند پیشرفت تحصیلی پایین، ارتباط وجود دارد (اسویدل، 1996).
میانگین و انحراف معیار متغیر های مورد مطالعه متغیرهای پژوهش فراشناخت 23/138 14/25 پیشرفت تحصیلی 49/15 49/1 سلامت روانی 29/48 19/10 جدول سه نشان میدهد که میانگین و انحراف معیار فراشناخت به ترتیب 23/13=(14/25 =) است.
نتایج پژوهش ارم رود (2000) نشان میدهد که هر قدر دانشآموزان در مورد راهبردهای یادگیری مؤثر و محدودیتهای تواناییهای یادگیری و حافظه خود بیشتر بدانند (یعنی هر قدر خودآگاهی فراشناختی آنان بیشتر باشد) همان قدر احتمال دارد که پیشرفت تحصیلی آنان بیشتر باشد (اسکیتکا، 2002).
همچنین یافتهها نشان میدهند که سلامت روانی با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارد و این یافتهها با نتایج تحقیقات کارت رایت- هاتن و ولز (2004)، لوبان و همکاران (2002)، متیوز و همکاران(1999)، سلحشور(1382) هماهنگ است.
نتایج پژوهشهای رادزیزوسکا و همکاران 2 (1996)، ریچاردسون و همکاران 3 (1993) و کندل و دیویس 4 (1986) نشان میدهد که میان سلامت روانی پایین (مثل اختلالات عاطفی و اضطرابی) و مشکلات رفتاری مانند پیشرفت تحصیلی پایین، ارتباط وجود دارد (اسویدل، 1996).
Clinical Psychology and Psychothrapy, 6, 111-126 (Special Issue, Metacognition and Cognitive Behaviour Thrapy)."