Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهش در رسانه

نویسنده:

(10 صفحه - از 16 تا 25)

خلاصه ماشینی:

"تحقیق در رسانهنکته دیگر این است که در رسانه از چه شیوه‌های تحقیقی باید استفاده کرد؟باید گفت تحقیق در رسانه دو قسمت کاملا مشخص دارد، یکی روی رسانه و مخاطب، و دیگری روی فرآیند برنامه‌سازی؛یعنی در فرآیند برنامه‌سازی تحقیق ما در رسانه و مخاطب درباره این پرسش است که چه شیوه‌هایی بیشترین استفاده را دارد. در ارزیابی، شما بیشتر روی اثر برنامه بر روی مخاطب بحث می‌کنید؛یعنی می‌خواهید ببینید این برنامه ساخته شده، ازجوانب گوناگون چه اثری بر مخاطب خودش دارد؟در سیستم صحیح برای اینکه هزینه‌ها هدر نرود، یک ارزیابی مرحله‌ای وجود دارد که پیش از پخش برنامه، صورت می‌گیرد؛ یعنی پیش از اینکه برنامه پخش شود اگر برنامه یک‌قسمتی باشد، یک‌سوم این برنامه ارزیابی می‌شود تا اشکالاتش مشخص گردد. از این طریق می‌توانند متنی را بخوانند و بفهمند که شما چقدر به یک کشور گرایش پیدا کرده‌اید یا چقدر دور شده‌اید، پس تحقیق محتوا هم یکی دیگر از روش‌هایی است که در رسانه خیلی با آن کار داریم، ولی روش‌های دیگری نیز وجود دارد که روش تست تئاتری، مشاهده و مصاحبه از آن جمله است. آقای فلان، پرسش‌های دینی شما چیست؟فضایی که بخواهد تأثیر روحانی را نشان بدهد، کجاست؟فضایی که به دل آدم بچسبد و تأثیر روحانیت را نشان بدهد، از نظر دکور چگونه است؟به طور طبیعی، یک فضاهایی وجود دارند که این فضاها، مشخص شده است مثل مسجد، ولی شما برای گفت و گو با یک روحانی دکور را انتخاب می‌کنید که پیش‌تر در همین دکور مثلا با خواننده ورزشکاری مصاحبه شده است، نمی‌توانید بگویید فضا در تضعیف صحبت‌های این روحانی از نظر معنوی اثر ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.