Skip to main content
فهرست مقالات

مارکس، نیچه، کوبریک

نویسنده:

(11 صفحه - از 56 تا 66)

کلید واژه های ماشینی : کوبریک ،نیچه ،فیلم ،مارکس ،دین ،کشیش ،مسیح ،سینماگری ،سینمای کوبریک ،شخصیت ،مسیحیت ،خانواده ،اجتماعی ،مقولات ،سینمای کوبریک نسبت به دین ،فیلم کوبریک در میان آثار ،قهرمان فیلم ،شخصیت کشیش به‌وسیله کوبریک ،دین مسیح ،طبقه ،انسان ،تاریخ ،فیلم راه‌های افتخار ،سینمای کوبریک از دین ،راه‌های افتخار ،شخصیت کوبریک در آثارش ،آثار ،شخصیت کشیش ،گرایش ،نقش

خلاصه ماشینی:

"این سه فیلم را می‌توان آغاز دوره فعالیت‌های شخصی کوبریک به شمار آورد؛زیرا خود او به شکلی در تهیه و تولید آنها هم دست داشت. هر چند او با روند موجود همراهی کامل نشان نمی‌دهد ، ولی شخصیت چندان فعال و قابل ملاحظه‌ای هم از خود به نمایش نمی‌گذارد، بلکه صرفا به سبب نوع کاری که از سوی سیستم-چه کلیسا و چه ساختار میلیتاریستی- به او محول شده است، در فیلم حضور می‌یابد و پس از ایفای نقشش، به فراموشی سپرده می‌شود. در فیلم راه‌های افتخار، چند دیدگاه اساسی فلسفی را می‌توان شناسایی کرد که کوبریک را به این تعریف و نگرش خاص از شخصیت یک عالم دینی رهنمون شده‌اند. در راه‌های افتخار، کشیش نقش کسی را دارد که هر چند ناخواسته، حکم دادگاه نظامی را توجیه می‌کند و در باری لیندون هم کشیش نقش آدمی را دارد که هر عملی را که منطبق بر نیازهای فرادستان است، صورت می‌دهد و به گونه‌ای مانع از آن می‌شود که قهرمان فیلم که متعلق به طبقه اجتماعی پایین‌تری است، بتواند مقاصد خود را برای فراروی به سطح اشراف به خوبی اجرا کند. در پیوند با نیچه هم می‌توان با القای احساسات انفعال‌گرایانه به وسیله روحانیان در این سه فیلم اشاره کرد که به خوبی وجه نگاه نیچه درباره مسیحیت و آثار و خواسته‌های آن را نشان می‌دهد. همان گونه که پیش از این هم گفتیم، تلالؤ، تمام مفاهیم خود را مدیون نوع اطلاعاتی است که درباره لوکیشن اصلی فیلم؛یعنی هتل بنا شده بر قبرستان سرخ‌پوستان ارائه می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.