Skip to main content
فهرست مقالات

آخرین گناه

نویسنده:

(6 صفحه - از 72 تا 77)

خلاصه ماشینی:

"داستان فیلم بر اساس انتقال چشم برزخی به فرهاد مودت،دور می‌زند و این مسئله، موقعیت اولیه را شکل می‌دهد که ساختار کلی فیلم بر همین اساس،پایه‌ریزی شده است؛ولی‌ متأسفانه فرهاد مودت نه به جهت سیر و سلوک باطنی،بلکه به جهت پیوند قرینه،دارای این‌ قدرت باطنی می‌شود که بدیهی البطلان است. شاید دست‌اندرکاران محترم به جهت تأثیرگذاری بالای اخلاقی که این فیلم می‌توانست‌ داشته باشد،از این مبنای دینی چشم پوشیده‌اند؛ولی تصحیح اخلاق و عمل مخاطب،نباید به‌ قیمت لرزاندن مبانی اعتقادی آنان باشد. عدم رعایت مبنای دینی در به‌دست‌آوردن چشم برزخی و توانایی فرهاد مودت در دیدن روح استاد که گویا به چشم برزخی ربطی ندارد و قدرت مضاعفی است-به‌ویژه‌ که حضور روح در فیلم،بی‌منطق و به ارادهء نویسنده و براساس نیاز داستان است-فیلم را به‌ یک فیلم فانتزی نزدیک کرده است. این موضوع با طرح چشم برزخی و جلوه‌های ویژه،رابطهء مستقیم دارد؛ولی بیش از آنکه پیام‌ فیلم باشد،موضوع آن است؛زیرا پیام تنها در بخشی از کار مطرح است و تمام آن را دربرنمی‌گیرد. آیا اگر فرهاد مودت چشم برزخی نداشت،از یک فرد مؤمن معتقد برمی‌آید که کسانی را،ولو فاسد،به قتل برساند؟آیا به‌وسیلهء چشم برزخی،خبث باطن خود را درنمی‌یابد؟ممکن است تصور شود نویسندهء محترم بدون توجه به لوازم داستان،به ساخت‌ چنین شخصیت ناموزونی که در عین ایمان و پاکی،به یکباره جامعه را تهدید می‌کند اهتمام‌ ورزیده است. فیلم در قالب تقابل فرهاد با استاد و روحانی،یک معادله را مطرح کرده است؛از سویی، فرهاد مودت خواهان برپایی عدالت و پاکسازی جامعه از وجود گناهکاران است و از سوی‌ دیگر،استاد و روحانی ضمن نفی مطلق خشونت،عرفانی انزواطلب را پیشنهاد می‌کنند که هر دو سوی این معادله باطل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.