Skip to main content
فهرست مقالات

عناصر غیر داستانی فیلم: تیتراژ

نویسنده:

(13 صفحه - از 78 تا 90)

خلاصه ماشینی:

"در فیلم‌های دینی،شایسته است این عناصر غیر داستانی به جد گرفته شود؛زیرا فیلم‌های دینی مانند سایر فیلم‌های سرگرم کننده نیست که تنها متکفل سرگرمی مخاطب باشد،بلکه با توجه به جوهره و درون‌مایهء فیلم دینی،باید سطوح‌ خودآگاه و ناخودآگاه تماشاگران را به ساحت تذکر ایمانی و اخلاقی فرا برد و حس معنوی و تعلق‌ مذهبی را در آنان برانگیزاند. حاصل آنکه: چنانکه پیشتر بیان شد،تیتراژ افتتاحیهء سریال آخرین گناه از دو بخش اصلی برخوردار است: بخشی که با موسیقی تند و پرآشوب و تصاویر انسان سرگردان،در پس‌زمینهء شعله‌های آتش،با آواهای عصبی و پرطنش که در مجموع،فضای دوزخ را تداعی می‌کند و قسمت دیگر برخلاف آن،با موسیقی آرام‌بخش و تصویر انسان در حال دعا و سماع،با آواهای لطیف که فضای با صفای‌ بهش را تداعی می‌کند. چه اندیشه‌ای در پس این اجرای تیتراژ بوده که سبب شده است،چنین رفت‌وبرگشت‌هایی در آن ایجاد شود؟پاسخ به این پرسش وابسته به این است که مشخص کنیم آن فیگور سایه‌وار و تیره‌گون انسانی در دو فضای بهشتی و جهنمی،معادل کیست؟ باید این نکته را هم افزود که اگرچه برای هر سریال یا فیلمی،یک تیتراژ خوب،به خودی‌ خود،ارزشی هنری و فکری محسوب می‌شود؛لیکن اگر خود فیلم نتواند آن فضای مطلوب و درگیرکننده از حیث حس و اندشه را بازسازی کند،موجب رنجش مخاطب خواهد گردید و انتظارات فزاینده‌اش را برآورده نخواهد کرد و تماشاگر فرهیخته،از فاصلهء میان تیتراژ خوب و فیلمی که نمی‌تواند توقعات او را ارضا کند،سرخورده خواهد شد؛مانند یک طرح جلد خوب و عنوان جالب برای کتابی که ارزش خواندن ندارد و موجب احساس فریب‌خوردگی مخاطب‌ می‌گردد و همواره او را خواهد آزرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.