چکیده:
بررسی مبادی تحولات نوع ادبی رمان فرانسه، از قرن دوازدهم میلادی تا ایام ما، موضوع کتابی است که مؤلف در مقدمة آن اعلام داشته که مخاطبان آن دانشجویان و محققاناند. اما بررسی منابع، ارجاعات کتابشناسی، چکیدهها، و نقل قولهای ظاهرا غیر مستقیم که بخش عمدة کتاب را شامل میشود، نشان میدهد که مؤلف رعایت نکات لازم را برای تألیف کتاب به عمل نیاورده و در مواردی هم اشتباهات عدیدهای را مرتکب شده است. در این مقاله سعی شده تا تمامی زوایای قابل توجه بررسی شده و به تبع آن نحوة تحقیق و ارائة آن نیز شناسانده شود.
The subject of the book which is going to be reviewed is the origin of the literary genres of French novel from 12th century up to now. However، the references، bibliography، abstracts and so called indirect quotations which forms large parts of the book، indicates that the author has not taken into account the necessary factors for compiling a book. Moreover، numerous errors can be found in the book. This paper aims to reveal a detailed analysis of considerable issues and subsequently depict research methodology and presentations of the materials.
خلاصه ماشینی:
مخلص کلام این که کتاب سرشـار از نقل قول های پراکنده است که گاه ارجاعات آن غیر مستقیم و درواقـع از آثـار اصـلی اخـذ نشده است ، زیرا مؤلف صفحات آن ها را ذکر نکرده و با نتیجه هایی که بـاز نقـل قـول اسـت ، ترتیبی فراهم آورده تا آن ها را اصطلاحا به صورت یک شعر مشجر یا به شکل یک نثر مشجر وارونه ارائه کند و از این رو، درصدد برآمده تا موضوع مشخصی را با کلمات قصار بی ربط در کنار هم قرار بدهد.
لازم است که در این مقطع ـ ادبیات نیمۀ دوم قرن هفدهم فرانسه ـ از اثر رمان گونه و مراسله ای مادام دولافایت (Mme de La Fayatte)، شاهدخت کلو (vesLa Princesse de Cle) (١٦٧٨)، یاد شود که اغلب آن را الگوی رمان تحلیلی با سبک موجز می شناسند، اما وقتی مؤلف بی هیچ ارجاعی اسامی عده ای از نویسندگان قرن نوزدهم و حتی بیستم فرانسه را ذکر می کند که از این رمان تأثیر گرفته اند (٦٨ :Du Roman) و موضوع بحث را به عصر روشن گری و «رمان تربیتی » (bildungsroman) سوق می دهد، روند بررسی درزمانی مطرح شده دچار نوسان می شود.
میتران مدعی است که اثر پروست «راه را برای تمامی نویسندگان بعدی (ساروت و دوراس (Marguerite Duras) و دیگران ) گشوده است » (ibid)، اما مؤلف در طول بحث های خویش به این دو نویسندٔە مطرح نیمۀ دوم قرن بیستم فرانسه اصلا اشاره نمی کند.