Skip to main content
فهرست مقالات

چرا/ آیا همه خواب بودند؟

نویسنده:

(10 صفحه - از 20 تا 29)

خلاصه ماشینی:

"(به تصویرصفحه مراجعه شود) نکتهء مهم‌تر این است که عدم توجیه انگیزشی بی‌بی دربارهء سفر حج،چنان ضربه‌ای به این‌ شخصیت می‌زند که بی‌بی را نه در حد شخصیت،بلکه در قوارهء یک تیپ معرفی می‌کند و این‌ کمبود بزرگی است که شخصیت اصلی فیلم به حد و اندازهء تیپ تنزل کند. حال باید دانست آیا حداقل عشق‌ نصیر به گلنار-و حتی نه عشق دو طرفهء گلنار و نصیر-دارای خصوصیتی است که این اختلاف (به تصویرصفحه مراجعه شود) بزرگ را بپوشانید یا نه؟اگر خصوصیتی در فیلم نشان داده می‌شد،مخاطب نیز می‌پذیرفت و بنیان داستان را بر آن قبول می‌نمود؛لیکن فیلم هیچ‌گونه ویژگی خاصی برای عشق نشان‌ نداده و حاصل آن عشقی است سطحی که هم به لحاظ دنیوی و هم به لحاظ معنوی،ناموجه‌ می‌نماید. در پرداخت چنین شخصیت‌هایی،باید این هشدار را نیز در نظر داشت که آنچه گاهی در متون‌ مقدس دینی،مورد عنایت واقع شده است،انسان‌های خل‌وضع و کم‌عقل نیست،بلکه بیشترین‌ تأکید احادیث بر انسانهای ساده‌دلی است که به اقتضائات عقل سوداگر معاش‌اندیش،آلوده‌ نشده‌اند و از منطق مادی جامعهء خود دل کنده‌اند. بر اثر عدم پرداخت کافی شخصیت نصیر و نمایشی نشدن سلوک درونی وی-با این‌که او نقشی‌ مؤثر در فیلم دارد و همراه تأثیرگذار بی‌بی در سفر مجازی حج است-بیان معانی ساده‌دلی‌ پرورده نشده است و با اینکه نصیر ساده‌دل و بچه‌های معصوم در سفر بی‌بی و در کلیت فیلم، نقش پررنگی دارند،لیکن نارسایی شخصیت‌پردازی نصیر سبب نارس ماندن تم ساده‌دلی‌ گردیده است. برخی نشانه‌ها و اشاره‌های فیلم نیز می‌تواند مؤید این رویکرد باشد؛اما فقر شخصیتی نصیر و عدم غنای پرداخت آن،فیلم را در میانهء این رویکردهای متضاد،سرگردان نهاده و از بیان سینمایی هر دو رویکرد،باز مانده است و این مهم می‌ماند برای مجالی دیگر..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.